Menu
Forrige artikel Næste artikel

Absalons hemmelighed - vi graver efter historien

Kategori: Anmeldelser
Visninger: 97

Af Lone Alstrup.

Hvem husker ikke sidste års julekalender – Absalons Hemmelighed? I hvert fald børnefamilier, hvis børn sad klistret til skærmen, når afsnittende rullede over skærmen.

Arkæolog Stine Wozniak fra Københavns Bymuseum har skrevet en spændende bog for børn. Den fortæller om hvordan arkæologen arbejder, og gennemgår nogle af den seneste tids udgravninger under København. Bogen koncentrerer sig om Københavns historie fra middelalderen til 1800-tallet. Bogen er delt op i små kapitler, der behandler hver deres emne, bl.a. København 800 år, mad, krig og magt, begravelse og fremtiden.

Bogen beskriver Københavns ca. 1000 årige historie. Hvorledes historieskriveren Saxo fortæller, at Absalon byggede en borg ved København i 1167-1171. Absalon havde fået byen af sin ven kong Valdemar, og da Absalon fik byen, sørgede han for, at byen kom til at tilhøre kirken. Byen København var dog for interessant for mange af de senere konger til, at dette kunne gå i længden, så endelig i 1416 lykkedes det for Erik af Pommern at blive herre over den velfungerende handelsby. Siden da har København været kongens by.

Arkæologien ved, at der har ligget en gård under Magasin, som i julekalenderen, men det er faktisk lidt ”snyd”, at Cecilie finder noget, for gården er for længst gravet væk for at give plads til andre bygninger.

Bogen er meget fint opbygget med tidstegninger for hvert nyt afsnit – den periode der behandles er fremhævet på tegningen, så det er nemt at se, hvor vi er i tiden. Desuden er det den samme tegning, der bruges til alle afsnittene, og det er godt for børn, der ofte har brug for gentagelser for at finde en sammenhæng. Bogen er i det hele taget en fryd for øjet, den er illustreret af Jesper Tom-Petersen, og har en god sammenhæng mellem tekst/billeder og tegninger. Tegningerne er sjove og finurlige og helt klart tegnet i børnehøjde.

En anbefalelsesværdig bog, der fortjener en plads på hylden, og det ikke kun hos børnefamilier. Historierne, der fortælles, er medrivende og en kilde til nysgerrighed – med andre ord en bog der skaber refleksion og lysten til videre at fordybe sig i et emne. Og det er vel en bogs fremmeste opgave: at kunne skabe refleksion. Som lærer er det en fryd, at have en bog i hånden, der forsøger at skabe en sammenhæng mellem fakta og videre fordybelse, gennem børns naturlige nysgerrighed.

Forrige artikel Næste artikel
Se relaterede artikler
Min irske rose
Tudemarie
Fra hest til motor