Det er Danmark

Visninger: 7653

Af Anders Bloksgaard museumsinspektør ved Værløse Museum

Journalisten Niels Houkjær har skrevet en bog om Danmark, hvor læseren tages med på en lystrejse gennem Danmarks landskaber, miljøer og historie - fra fortid til samtid. Niels Houkjær har valgt at opdele landet i 11 kapitler: Lolland, Falster og Møn behandles samlet, mens Sydsjælland, Nordsjælland, Vestsjælland, Fyn, Nordjylland, Østjylland, Sønderjylland, Midt- og Vestjylland, Bornholm og endelig København behandles særskilt.

Det er tale om en subjektiv Danmarksbeskrivelse, for det er forfatteren der suverænt bestemmer hvor rejsen går hen. Fyn og Bornholm vægtes eksempelvis principielt lige tungt med hver sit kapitel. Helt præcist er Fyn (inklusiv Langeland, Ærø og Tåsinge m.m.) dog overstået på 26 sider, hvorimod Bornholm mander sig op på hele 30 sider, og man spørger unægteligt sig selv om ikke det er lidt urimeligt mod det fynske. Hovedstaden formår forfatteren endda at overstå på kun 21 sider - oven i købet inklusiv en rig mængde illustrationer. Men når ret skal være ret, føler denne anmelder også, at sådan en kritik er at skyde manden ned bagfra. For ærlig talt, det kan let blive en noget utaknemmelig opgave at beskrive hele Danmark fra fortid til nutid i én bog - under alle omstændigheder vil man altid kunne finde mangler. Forfatteren er dog også bevidst om opgavens sværhedsgrad: "Hvem, der har slået maskerne op til det store strikketøj der her er beskrevet ud fra landskabet, ved vi dårligt nok. At jeg i mit strikketøj har tabt et par masker undervejs, betragter jeg som uundgåeligt. Det giver imidlertid læseren mulighed for selv at samle op. Et par vrange masker er sikkert også smuttet ind undervejs, og bevidste huller forekommer." Kan det siges smukkere? Tværtimod er kan det jo også være befriende at få en kort beskrivelse, særligt hvis den er velskrevet. Og Houkjærs bog er virkelig velskrevet. Bogens helt store force er da også forfatterens rutinerede pen - han ved hvad der virker rent sprogligt - nogen decideret ny viden kommer der måske ikke er bogen, men Houkjærs kærlighedserklæring smitter af på læseren.

Houkjær bevæger sig hjemmevant rundt i både rum og tid, men det interessante er ikke at læse om ens eget lokalområde - for det kender man sikkert bedre end Houkjær, og man synes sikkert også at han har glemt en hel masse ting. Men læser man om andre og mere ukendte dele af Danmark vil man opleve, at Houkjær formår at levere en lækker appetitvækker der giver lyst til mere. Som sådan har bogen stor værdi som turistguide.

Der er tale om en meget flot bog. Bogen er glimrende illustreret med en flot buket af fotografier, kunst og kort. Den grafiske tilrettelæggelse er i top - en af disse bøger man får lyst til at røre ved. Dertil kommer at bogens anvendelighed styrkes gennem et fint register og en litteraturliste. Alt i alt en glimrende julegave.

Trap Danmark 12: Aarhus
Hverdage er der flest af
Konfliktzonen Danmark