Til gavn for de levende

Visninger: 3983

Af Ulla Weishaupt

Rigtig mange mennesker læser krimier, og i mange af disse spiller retsmedicinerne en ikke ringe rolle, når det drejer sig om at få døde mennesker til at fortælle. Men ud over det billede krimierne tegner af en retsmedicinerne, er det nok de færreste af os, der har noget begreb om den verden de færdes i på deres arbejde. Men nu er chancen kommet for at blive lidt klogere på de sidste 100 års retsmedicin.

I denne fantastiske bog tager Jakob Kehlet os med på en rejse fra Statsobducenturet i Aarhus blev oprettet i 1916, med kun én ansat, og frem til i dag, hvor der er ca. 70 ansatte.

Efter en introduktion til retsmedicin og dens historie følger ni kapitler, der på nær det første, som dækker perioden 1916 - 1930, hver spænder over en tiårig periode. Det er interessant, som man kan aflæse samfundsudviklingen i den retsmedicinske historie. Som læser finder man hurtigt ud af, hvor omfangsrigt et fag, retsmedicin er, og hvor meget af den viden, der bliver brugt i andre sammenhænge stammer fra scanninger og dissekerede lig, f.eks. obduktionen af Grauballemanden. For krimilæserne er der også beretninger om alt fra forgiftning til skud og brand. Jeg skal blot nævne mordet på Kaj Munk og branden på Scandinavian Star, hvor 158 personer mistede livet.

Det er en god bog, velskrevet og med masser af information om et erhverv der bogstaveligt går under huden. Personligt er jeg blevet meget beriget af at læse denne bog, der giver èn lyst til at læse videre.

Der er også tale om en fysisk meget lækker bog, lækkert omslag, kvalitetspapir og et tryk, der er let læseligt, også hvis synet er lidt nedsat. Den er flot Illustreret og med mange faktabokse, der forklarer begreber og termer.

[Historie-online.dk, den 4. juni 2019]