Beethoven - den symfoniske mester

Visninger: 5632

Af Willy Stolarczyk. komponist, pianist og forfatter

Overalt har man i lang tid forberedt en verdensomspændende række koncerter og udgivelser i anledning af Ludwig van Beethovens 250 års fødselsdag. Som alle ved, er de fleste af koncerterne nu udsat eller aflyst på grund af den lige så verdensomspændende virusepidemi. Heldigvis kan man i hvert fald både få fat i og læse de bøger, der måtte være udkommet i anledning af Beethovenåret.

En af disse bøger er forfatteren Peter Dürrfelds nye 287 siders bog om Beethoven, hans liv, samtid og værker. Det er en fin bog. For Peter Dürrfeld har gode forudsætninger for at skrive en sådan bog. Han elsker klassisk musik, han er forfatter, også af mange bøger om musikkens verden, han er en glimrende foredragsholder, der kan fængsle et publikum og han har som tidligere lærer gennem mange år været optaget af, hvordan man formidler et såvel spændende som krævende stof til læserne - til ”både uerfarne og garvede lyttere”, som der står på bogens bagside.

Man kan næsten sige, at bogen virker som én lang (begejstret) anmeldelse af Beethoven og hans musik. Men også selve den fysiske bog er værd at omtale. Den er behagelig at røre ved (men man kan også købe den som e-bog) og papiret, bogstavstørrelsen, linieafstanden, for ikke at tale om selve sproget er læservenlige elementer. Opbygningen af teksten er klart overskuelig med gode del-overskrifter undervejs. Foruden forfatterens levendegørelse af hele det omfattende materiale, der præsenteres for publikum, er der bag i bogen tilføjet en række afsnit med Beethoven-indspilninger før og nu, Beethovenværker med opusnumre, en Beethoven tidstavle, en billed-fortegnelse, en kort musik”ordbog”, en kildeoversigt og endelig et personregister. På indersiden af omslaget ser man nogle noder. De er fra sidstesatsen af Beethovens 9. symfoni, hvis uropførelse også beskrives i en ”Ouverture” mellem forordet og 1. del af bogens tre hovedafsnit.

Det er jo altid svært at skrive eller holde foredrag for et bredt publikum, for alle på én gang. Erfarne folk kender mange af de beskrevne oplysninger – (og hvor det drejer sig om Beethoven, er der virkelig mange) – bekræftede kendsgerninger, ubekræftede forlydender, beviste antagelser, anekdoter og legender mellem hinanden – som de, der netop stiger på ”Beethoventoget” for første gang, kan have svært ved at skelne imellem i farten. Peter Dürrfeld har det hele med, men understreger tydeligt forskellen på det sikre og det mere fantasibaserede. Han er virkelig gået i dybden med mange biografiske og andre detaljer, som må have krævet omfattende og tidkrævende research, og det vil også de professionelle påskønne. Forfatteren udgav i 2005, (som optakt til Mozarts 250-års fødselsdag i 2006) bogen ”Den lille Mozart” (bog, altså) hvor der fulgte en CD med. Det er måske også en idé at følge op med sådan en ”Lille bog om Beethoven” til 2021, eftersom en del af de planlagte Beethovenkoncerter fra i år nok bliver spillet næste år i stedet for. Men man kan roligt købe den store Beethovenbog – den er et virkeligt godt bekendtskab, måske endda et scoop, for alle, der vil vide meget mere på en underholdende måde.

[Historie-online.dk, den 22. april 2020]