The Pacific

Visninger: 9413

Af Henrik Thystrup

Bogen er oversat af Allan Søndervang efter den engelske bog ”The Pacific”, der er skrevet af Hugh Ambrose, søn af den kendte forfatter/historiker Stephen E. Ambrose.

Bogen starter i sin indledning med at forklare, hvorledes bogen er blevet til, nemlig som et samarbejde mellem Stephen og hans søn Hugh. Desværre bliver Stephen syg og når aldrig at færdiggøre bogen med sin søn, men da Steven Spielberg og Tom Hanks ønsker at lave en forsættelse til ”Band of Brothers” ansætter de Hugh som hjælper. Gennem research er der en række personer, som ikke nævnes i TV serien, som Hugh finder interessante. Bogen er fyldt med personernes oplevelser både i kamp, hvilepauserne og også livet hjemme.

De fem mænd, der beskrives i bogen, er Lieutenant Austin "Shifty" Shofner, stationeret på Filippinerne, der løbes over ende af det japanske militær i kølvandet på Pearl Harbor; Ensign Vernon "Mike" Micheel, udgået fra Søværnets pilotskole i 1941; Sidney Phillips, der blev marine dagen efter Pearl Harbor; Sergeant "Manila John" Basilone, der vandt Congressional Medal of Honor for sine kampe på Guadalcanal og blev dræbt ved Iwo Jima, og Phillips 'ven Eugene Sledge, der skrev ” With the Old Breed” om kampene på Peleliu og Okinawa. Som Ambrose påpeger, så disse mænd det meste af Stillehavets krige i alle dens stemninger og tempi

Ambrose har gransket i breve og erindringer af disse mænd (og er blevet rørt over at høre mange af de historier, fra første hånd, fra de overlevende og deres familier) og undlader at ændre den spænding, der var blandt de amerikanske soldater inden invasionen på Filippinerne.

Vores fem helte (Ambrose kalder dem ikke dette, men efter at have læst et par kapitler af deres forskellige oplevelser - nogle bliver krigsfanger, hvoraf nogle såres, nogle fortsætter med at kæmpe, selvom der er umulige odds) har radikalt forskellige oplevelser af krigen, som er hele pointen med Ambrose's projekt, og alligevel er der en ensartethed på det hele, der rent faktisk binder fortællingen sammen. Selv når Ambrose blot fifler med nogle ofte gentagne refleksioner, formår han at formidle det udramatiske, som f.eks. kaos i nat-landinger i de første stadier af krigen.

Et afgørende element i krigshistorier som disse er det familiære, og her bevarer The Pacific styrken af erindringer og genfortællinger. Noget som jeg tit har tænkt måtte være forvirrende for soldaterne er, at komme hjem fra forreste frontlinie og tilbringe to uger hjemme i familiens skød, hvorefter de tog af sted til fronten. Mange af sådanne oplevelser beskrives i bogen , og de er alle surrealistisk som den hjemkomst Sidney Phillips havde, som er beskrevet så flot i bogen.

Bogen er utrolig elskelig. Den indeholder ingen form for formel historisk korrekthed, kortene og datoer er rudimentære nærmest ubrugelige og der er ingen index. Og alt for ofte smelter forfatter og fag lidt for meget sammen (ofte er det fra Ambrose historikeren og ikke fra interviewene/hoved personerne) - en lidt bedre alvidenhed ville have tjent denne bog bedre.

Men i sidste ende har Ambrose taget erindringsbøger og historie og lavet en rigtig god kombination, som jeg gerne anbefaler andre at læse.