Menu
Forrige artikel

En original brandbil

Kategori: Artikler
Visninger: 1056

 

Artikel stillet rådighed fra DBA Guide.dk af Julie Schoen

Den røde farve er én af årsagerne til, at Henriks brandbil skal sælges. En bil, han selv har købt direkte fra brandstationen i Tyskland. Et motorkøretøj, som står helt originalt, og som endda gemmer på det gamle brandtøj, original stige, blå blink og udrykning, vandslange og alt, hvad man skal bruge for at slukke en brand.

Henrik købte i sin tid brandbilen, fordi han havde planer om at få bilen til at passe ind i sin eventvirksomhed. Henrik har et event firma, hvor han indretter store mastetelte, lagere, værksteder og messehaller med pynt og sjove effekter, foruden møbler.

Da Henrik i sin tid anskaffede sig brandbilen, var tanken, at bilen skulle bruges som blikfang og sjovt indspark til kommende events:

- I mit firma bruger vi primært tre farvekoder, som dækker over farver, der alle er jordfarver. Og derfor passer brandbilens røde farve ikke ind i resten af vores udsmykning

Henriks brandbil er en velbevaret originalitet

En veteranbil. Det begreb forbinder mange nok med en bil, der er gammel, og som derfor typisk har været i hænderne på mange ejere. Ofte vil du se veteranbiler, der er blevet sat i stand hist og her, og som derfor består af en kombination mellem originale dele og nyere reservedele.

Men sådan er det ikke med Henriks brandbil. Den røde slæde købte Henrik direkte fra den tyske brandstation for fire år siden. Dermed er det kun Henrik, der foruden brandstationen har ejet bilen. Og man kan næsten argumentere for, at Henriks ejerperiode ikke tæller. For Henriks eneste bedrift i forhold til bilen er – rundt regnet – at han har kørt den hjem fra Berlin og placeret den i sin store garage, hvor bilen har sovet i fire år. 

Og det manglede nære bånd mellem Henrik og brandbil kan mærkes. Da vi var ude at optage, erkendte Henrik, at han ikke var klar over, hvilken funktion flere af bilens knapper i instrumentbrættet betjente.

Henrik har altså ikke rigtig nærmet sig bilen i sin tid som ejer, og det betyder, at du som den nye forældre til bilen får en original brandbil, som havde du selv købt den fra brandstationen. Den eneste forskel er, at Henrik har gjort det kedelige arbejde for dig: Han har kørt veterankøretøjet hjem til Danmark med 67 kilometer i timen på Berlins motorveje.

Folk, der har så specielle biler til salg, er ofte ejere med benzin i blodet, der kender til hver en lille knap, og hver en skrue i bilen. Besøget hos Henrik og brandbilen står i stor kontrast hertil. For her løftede vi op i bagsæderne for at tjekke de store hulrum herunder, og da vi for en god ordens skyld løftede op i det tredje bagsæde, kunne vi sammen med Henrik overrasket konstatere, at dette hulrum, modsat de to forrige, ikke var tomt. Her gemte der sig to sæt ”branddragter”. To store, tunge sølvheldragter med tilhørende hovedbeklædningsmasker og handsker til.

- Det var jeg faktisk ikke klar over. Det vidste jeg slet ikke, siger Henrik overrasket til DBA Guide

Oplevelsen fortæller, hvor lidt Henrik har ”påvirket” bilen, og dermed hvor originalt bilen står. Samtidig siger det noget om, hvor stor en brandbil, Henrik sælger. Så omfangsrig, at der åbenbart kan gemme sig så gedigne sæt brandtøj, uden at ejeren gennem fire år opdager det.

Har du også undret dig? Denne funktion har bilens to ”følehorn”

Vandslange, en stige og blå blink. Du finder mange ting på en brandbil, som adskiller den fra andre, normale biler. En af de ting er desuden de to hvide, runde plastik-”dimser”, som er placeret på to sorte plastik-stænger i hver sin side af bilens forparti.

De to hvide bolde på de sorte stænger minder nærmest om følehorn, og det er næsten også den funktion, de varetager.

- På sådan en stor bil kan det være vanskeligt at se ud over siderne på bilen. Bilens yderste kant foran kan du ikke se fra førersædet, og derfor er disse to sat på for at give føreren en fornemmelse af, hvor bilens yderste punkt er, forklarer Henrik til DBA Guide.

Alle Henriks mange projekter

Hvorfor køber man en brandbil, kører helt til Berlin for at hente den hjem, for så at stille den i en garage i fire år. Uden kærlighed? Spørgsmålet trænger sig måske på, når du læser denne artikel. Svaret er, at Henrik er en mand, der får en masse nye idéer, og som konstant er i færd med et projekt.

- Jeg ejer to restauranter og et eventfirma, så der er altid projekter. Derfor har jeg ikke lige fået tid til at gå i gang med brandbilen, fortæller Henrik til DBA Guide.

Nu hvor Corona-epidemien har ramt Danmark, har det også ramt Henrik på pengepungen, så han og konen besluttede i fællesskab, at det måtte være en oplagt anledning til at få ryddet lidt op og solgt ud af projekter, der havde lange udsigter.

- Min kone kiggede på mig og sagde, ’Hvaaa. Skulle den brandbil måske ikke også se at finde sig en ny ejer’, fortæller Henrik til DBA Guide.

Han har ellers fået en masse tid i kraft af, at hele 32 arrangementer i hans biks er blevet rykket eller aflyst. Men når Danmark åbner igen, spår Henrik, at han får travlt. Både med at afholde de rykkede events og med nye bookninger. Og til den tid er der ikke plads og overskud til kvalitetstid med brandbilen.

Se mere på https://guide.dba.dk/motor/unikt-pa-dba-brandbil

[Historie-online.dk, den 7. april 2020]

 

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Plakathistorie: Vinterarbejdsløshed
NOKS - Nordjyllands Kulturhistoriske søgebase
Myreæg eller stødt mumie