Menu
Forrige artikel

Sporvognskalenderen 2021

Kategori: Bøger
Visninger: 328

 

I løbet af 2021 vil to af de tre gamle danske sporvejsbyer – Aarhus og Odense - have moderne sporvogne i drift. Aarhus og den jyske hovedstads store opland har i dag mere end 100 kilometer letbane i drift. Odenses letbane forventes i drift fra efteråret 2021. Hovedstadsområdet følger efter i 2025, når 11 kommuner mellem Ishøj i syd og Lyngby/Lundtofte i nord bliver betjent af moderne letbanetog på en 28 kilometer lang strækning.

De gamle danske sporvogne ruller derimod videre på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm på Midtsjælland, men også i Sporvognskalenderen 2021. Det er den 49. udgave af kalenderen, der som forgængerne indeholder billeder af sporvogne i hovedstaden, Aarhus og Odense. Også de særlige elektriske busser, der hentede deres kørestrøm fra luftledninger – trolleybusserne – er repræsenteret i kalenderen. Motorbusserne er også kommet med, lige som de indgår i et efterhånden ganske betragteligt antal i Sporvejsmuseets store vognsamling.

Kalenderens ældste billede er mere end 100 år gammelt. Det nyeste motiv er fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor der med de seneste års omfattende byggerier er opstået en hel lille sporvejsby ude i den dejlige midtsjællandske natur. Sporvognskalenderen udgives af foreningen bag Sporvejsmuseet, Sporvejshistorisk Selskab.

Der er efterhånden gået mere end 48 år, siden de gamle sporvogne for sidste gang var en del af gadebilledet i hovedstaden, nærmere bestemt 22. april 1972. Aarhus sagde farvel til sine to sporvognslinjer et halvt år forinden (november 1971), mens den tredje danske sporvejsby, Odense, erstattede sine sporvogne med dieselbusser allerede i sommeren 1952.

Billederne i ”Sporvognskalenderen 2021” er stillet til rådighed af medlemmer af Sporvejshistorisk Selskab eller er hentet i selskabets arkiver.

Sporvognskalenderen 2021

Sporvejshistorisk Selskab

Vejl. pris i boghandelen 115 kr.

[Pressemeddelelse]

[Historie-online.dk, den 20. oktober 2020]

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Holger Drachmann
Kulturpolitikken til debat
Kulturpolitikken til debat