Churchill

Visninger: 4599

Af Anders Ellegaard

På dagbladenes oversigter over de mest solgte bøger rangerer biografier og selvbiografier højt sammen med de såkaldte samtalebøger. Lad det nu ligge. - På forlaget Lindhardt og Ringhof er udkommet en biografi om Winston Churchill. Bogen er fyldt med fotografier af Churchill fra hans fjerde år til hans død. - Øh, Churchill. Var det ikke noget med Anden verdenskrig?

I en absolut uvidenskabelig miniundersøgelse foretaget af anmelderen blandt børn og børnebørn, kan det konstateres, at kendskabet til Churchill, hans liv og bedrifter er omvendt proportionalt med de adspurgtes alder. (Undtagelse: Laura, 18 år, 2.G., skrev i 1.G en opgave om Den Kolde Krig. Hun kendte derfor ordet ”Jerntæppetalen”). Det kan således fastslås, at en biografi om Churchill er mere end velkommen.

Jan Hedegaard er journalist og forfatter. Han har tidligere udgivet bøgerne: ”Churchill-citater” og ”En lille bog om Churchill.” Forfatteren understreger, at selv om han nok beundrer Churchill, så er han ikke blind for hans mangler eller særheder. - Churchill mente, at vi skal kende historien for at kunne lære af den og for at forstå nutiden. Nutidens forskellige bevægelser kender tilsyneladende ikke historien eller nægter at tage den i betragtning, når de bedømmer fortiden med nutidens moralske briller og normer.

Winston Leonard Spencer-Churchill blev født d. 30. november 1874 på Blenheim Palace i Oxfordshire. Han var ud af den adelige Spencer-familie og efterkommer af hertugerne af Marlborough.

Churchill kom på kostskolen Harrow. Ikke fordi han havde gode karakterer eller klarede optagelsesprøven godt, men fordi han var søn af lord Randolph Churchill. Han kom ikke ud med særligt gode eksamensresultater. - Heller ikke på militærakademiet Sandhurst klarede han sig særlig godt, men han blev sekondløjtnant i kavaleriet. - Churchill mente, at han skulle opleve fem krige før han kunne gøre sig håb om en politisk karriere. Og de kom de følgende år: Cuba, Nordvestindien, Sudan og Sydafrika. Efter flugt fra en fangelejr hos boerne gik Churchill 480 km. til Mozambique. Det gjorde ham så populær i England, at han i arbejdervalgkredsen Oldham blev valgt til Underhuset i 1900.

Indtil 1911 fik medlemmer af Parlamentet ikke vederlag, men måtte leve af formue eller arbejde ved siden af det politiske liv. Fra 1911 til 1946 fik de et beskedent vederlag. Churchill tjente penge som journalist, krigskorrespondent og forfatter, men sjældent nok. Som mange andre medlemmer af overklassen levede han hele livet over evne det meste af tiden. Hans forbrug af havannacigarer og alkohol var enormt efter nutidens sundhedsguruers målestok. Han charmerede i 1944 ejeren af champagnehuset Pol-Roger, Odette Pol-Roger, til at forsyne sig med rigelig champagne resten af livet – gratis. Og hun fik reklamen.

I 1908 blev Churchill gift med Clementine Hozier. De fik i alt fem børn. Parret havde boliger i Chartwell, Kent og i Hyde Park Gate, London.

Politisk havde Churchill forskellige ministerposter i liberale regeringer, men i 1921 vendte han tilbage til de konservative. Da de fik magten i 1931 blev Churchill ikke minister. Han var upopulær i partiet, idet han modsat partiet var imod Indiens løsrivelse, Gandhi, Edward d. 8´s abdikation og Hitlers genoprustning af Tyskland.

Da Chamberlain i 1938 kom hjem fra Tyskland med en fredsaftale, han havde indgået med Hitler, sagde Churchill: ”De havde valget mellem krig og vanære. De valgte vanære, og nu får De krig.”

Allerede i 1936 sendte Hitler soldater ind i Rhinlandet, og da hverken Storbritannien eller Frankrig reagerede militært, fortsatte han med Østrig, Sudeterland og resten af Tjekkoslovakiet. Den 23. august 1939 indgik Hitler og Stalin (udenrigsministrene von Ribbentrop og Molotov) en ikke-angrebspagt og aftale om at dele Polen. Den 1. september startede den tyske invasion i Polen og den 3. september overbragte den engelske ambassadør i Tyskland et ultimatum: træk tyskerne ud af Polen eller der bliver erklæret krig. Stalin havde allerede besat den østlige del af Polen, og Hitler havde som bekendt en bagtanke med invasionen. Anden verdenskrig var i gang.

Bogen har mange, mange spændende kapitler: Gallipoli (Første verdenskrig), tysk besættelse af Holland, Belgien og Frankrig, Dunkerque, Nordafrika (olie fra Irak og Iran til britiske flådeskibe),

Montgomery, Rommel, invasion af Italien, Tysklands invasion af Sovjetunionen 22. juni 1940, luftkrigen ”The battle of Britain”, D-dag. For bare at nævne nogle. Det er spændende læsning med beskrivelse af de forskellige aktørers hensigter og bagtanker, som vi i dag kan se må have været der.

Med Anden Verdenskrig i gang kan man sige, at nu kom Churchills ”finest hour” eller måske rettere ”finest five years.” Trods nogle politikeres og aristokraters ønske om forhandling med Hitler om en fredsaftale stod Churchill fast på at kæmpe mod Tyskland.

Da Hitler til sine generalers overraskelse både invaderede Sovjetunionen og erklærede USA krig, var en uhellig alliance skabt mellem Churchill, Franklin D. Roosevelt og Josef Stalin. Møderne og aftalerne mellem de tre beskrives; blandt andet Jalta-konferencen på Krim. I følge bogen er det en myte, at de tre aftalte delingen af Europa, idet Sovjetunionen allerede stod i Østeuropa. Det ville være utænkeligt, at Stalin skulle have flyttet sig. Derimod slås det fast, at det var ved denne konference, at ”Den kolde Krig” startede. - Churchill havde luret Stalin og hans hensigter, medens Roosevelt mente at han kunne ”håndtere” Stalin. Det kunne han ikke. - Europas grænser blev fastlagt ved mødet i Potsdam i 1945.

Efter krigen blev Churchill ikke genvalgt. Den britiske befolkning ønskede ”velfærd” efter mange års lidelser. Churchill fik en periode som premierminister fra 1951, men i juni 1953 fik han et slagtilfælde og den 5. april 1954 trak han sig tilbage. - I tiden efter krigen blev Churchill fejret mange steder. USA´s nye præsident Harry S. Truman inviterede ham til USA, hvor han d. 5. marts 1946 holdt ”Jerntæppetalen”: ”Fra Stettin ved Østersøen til Trieste ved Adriaterhavet har et jerntæppe sænket sig tværs gennem kontinentet.” - Churchill havde gennemskuet Stalins hensigter, og ved at stå fast mod Hitler og Tyskland havde han forhindret Stalin i at invadere hele Europa. - Churchill blev fejret i Danmark i oktober 1950, hvor han blandt andet fik Elefantordenen, som én af de meget få ikke-kongelige. - I april 1953 fik Churchill den fineste britiske orden: Hosebåndsordenen. - Han døde den 14. januar 1965 og blev begravet fra Saint Paul´s Cathedral den 30. januar 1965.

Bogen har Churchills CV, kildehenvisning, illustrationsoversigt og et navneregister. Bogen er i stort format og rigt illustreret.

Alt i alt en rigtig god biografi, hvor det fremgår, at Churchill havde succes som premierminister under Anden verdenskrig og ikke i fredstid, men det er et meget spændende liv at læse om alligevel.

[Historie-online.dk, den 29. september 2020]