Triumfen

Visninger: 7561

Af Poul Porskær Poulsen, historie-online.dk

Stort skal det være. En meget stor, tyk bog med massevis af kæmpe farvefotografier af rød-hvide fodboldspillere før, under og efter kamp, under træning og afslapning.

Og stort må det vel være. For billederne af Flemming Povlsen, Peter Schmeichel, Brain Laudrup, John Faxe mv. handler jo naturligvis om dengang for nøjagtig 25 år siden, hvor det danske fodboldlandshold overraskede alt og alle – inklusive sig selv – ved at vinde Europamesterskabet i Sverige. I øvrigt i et fantastisk sommervejr.

Ikke blot vejret var fantastisk – alting flaskede sig helt utroligt for de kommende europamestre. Holdet begyndte lige pludselig at spille som et hold – var det fordi en af klodens allerbedste fodboldspillere, Michael Laudrup, havde sagt nej til at spille på landsholdet under Richard Møller Nielsen? Og hans bror Brian ligeså; dog, han kom jo med efter at have betænkt sig et stykke tid. Alt hvad holdet rørte ved blev guld – hvad enten de fejrede sejren over Frankrig ved at gå på burgerbar eller slappe af med minigolf – når Richardo satte en ny spiller ind, var det lige pludselig det eneste rigtige at gøre.

”… i juni 1992 kunne alt lade sig gøre, og alt gik Richard Møller Nielsens vej, uanset hvem han skiftede ud eller ind, eller om han lod sine spillere feste igennem og spise junkfood. Alt kunne tilsyneladende også lade sig gøre for hans spillere.” (s. 168)

Det er naturligvis derfor, det er værd at fejre 25 års jubilæet. For så tilsmilet af guderne kan man ikke forvente at blive en gang til. Man kan ikke forvente, at Europas stærkeste landshold, Frankrig, Holland og Tyskland, igen undervurderer og underpræsterer mod en på papiret svagere modstander. Dermed være ikke sagt, at det danske landshold ikke spillede godt og taktisk utroligt stærkt – ikke mindst i kampene mod Frankrig og Holland, som vel var de bedste – men alligevel: Det var et eventyr!

Lindhardt og Ringhof fejrer jubilæet med denne store, flotte bog, som ikke bringer nyt frem, men samler erindringerne om sejrene i Sverige på ganske inciterende vis, så man nostalgisk kan drømme sig tilbage til dengang, vi var de bedste i Europa. Det er jo ikke så dårligt. Og det er hurtigt læst, trods de mange sider, for som nævnt er det jo også en billedbog, hvor man kan svælge i Kent Nielsens saksesparkredning nær målstregen i finalen, Christoftes straffespark mod Holland, alle de skønne, vildt energiske billeder af Flemming Povlsen (min personlige favorit) og Henrik Andersens sørgelige eksit med ødelagt knæ. Og man kan nyde, at superstjerner som Papin, Rijkaard, Gullit, Klinsmann osv. er statister i det danske show.

Jo, der er noget at sidde og fryde sig over i den danske sommer, som godt måtte vise sig fra så smuk en side som i 1992.

Historie-online.dk, den 19. juni 2017