Metaldetektiverne - Detektorfund fra Thy og Mors

Visninger: 6963

Af Per Ole Schovsbo

Endelig kom den fine lille bog om et udvalg af museernes frivillige detektorfolk, der udfører et stort arbejde til gavn for den fælles fortid. Endelig, fordi da de første detektorfolk kom med mønter og beslag fra markerne for over 30 år siden, var museerne lige så skrækslagne, som da sportsdykkerne kom op med kanonkugler og lanterner fra skibsvrag - eller amatørarkæologerne med oldsager fra uautoriserede udgravninger og betonluskerne med fund fra efterladte tyske anlæg. Det var alt sammen ubekvemt, fordi de mange ildsjæle gjorde det, som museernes alt for få medarbejdere burde have gjort for længst. I dag kan vi se, at der var et generations- og teknologiskifte på vej. De gamle meddelere var ved at forsvinde. De var stilfærdige og ydmyge folk, nøjsomme skolelærere og pløjende og harvende landmænd, der kendte hver eneste krog af sognets marker og hegn som deres egen bukselomme.

De nye teknologier: metaldetektorer, dykkerudstyr og navigationsudstyr var ved at blive udbredt til den brede befolkning, der naturligvis måtte prøve at opleve og finde. Lidt hovedkulds og skattejægeragtigt i begyndelsen, men ret hurtigt kom der styr på galskaben, og man organiserede sig med hjælp fra museet i Thisted i Nykøbing-Mors Detektorforening. Museet har været glad for samarbejdet og hylder foreningen ved dens 10-års jubilæum med denne fine lille bog.

Bogen består af en række fortællingen om særlige lokaliteter i Thy og på Mors, hvor detektorfundene har udvidet kulturhistorien. Fortællingerne rummer også klædelige portrætter af detektorfolket og deres fund og en præsentation af et større projekt, hvor arkæologerne i Thy og Aalborg samarbejdede med detektorfolket og forskere fra Århus Universitet. Og samarbejderne kom i fjernsynet. TV MidtVest har produceret et antal populære udsendelser med den mundrette overskrift Metaldetektiverne, som naturligvis er opfundet af detektorfolket selv.

Bogen er ikke kun en hyldest til de stoute Thy-folk og Morsingboere med deres detektorer i regn og blæst, men den fungerer også som katalog over enkeltfund fra forskellige perioder. Teksterne og de fine fotos hjælper med tolkning og identifikation af stykkerne. Ganske vist optræder spænder, fibler, seglstamper, bogspænder, fingerringe, osv. i en lidt rodet rækkefølge, men det er jo også detektorfolkets vilkår i pløjemarken. Man skal bare lige bladre lidt frem og tilbage – og heldigvis finder man da også lidt om konservering af metalfund, loven om danefæ, god findeskik og lidt om kronologi samt en lille litteraturliste og nogle forklarende noter.

Lidt ærgerligt at bogens opslag er skæmmet af meget store overskrifter der fylder op til 1/3 af de meget blanke sider og en disposition, der ikke er helt gennemskuelig for os, der kun har læst om detektorer. Mange fotos viser formentlig genstandende i overstørrelse, mens de virkelige mål mangler. Men det er kun små ridser i omslaget til en bog, der endelig kom.

...

Siden er oprettet 01-04-2015