Menu
Forrige artikel

Wegners akvareller

Kategori: Bøger
Visninger: 308

 

Af Kresten Søe

Opvækst i et dansk-tysk kulturelt krydsfelt

Hans J. Wegner blev født i Tønder 1914 i det daværende preussiske Nordslesvig. Hans forældre havde tyske aner, men var danske af sindelag.
Efter genforeningen blev Tønder igen dansk, men egnen rummede dog et stort tysk mindretal, hvilket betød at Wegners voksede op i et kulturel t krydsfelt mellem dansk og tysk kultur i en by, der havde en lang kunsthåndværkstradition med blandt andet en blomstrende kniplingsproduktion, sølvsmedekunst og billedskærerværksteder.

Talentet folder sig ud

En ung nytilflyttet lærer åbnede Wegners øjne for sansning, farvekunst og forholdet i balancen mellem linjer og forme.
Som mange andre af tidens andre designere - fx Finn Juhl, Alvar Aalto og Arne Jacobsen - tog Wegners kunstneriske talent udgangspunkt i arkitektur og håndværk. Hans uddannelse som snedker skabte her et afsæt i blandt andet træ- og billedskærerarbejde. Derudover opsøgte den unge Wegner inspiration i kunst og brugskunst omkring sig, mens tegning og raderinger af prospekter af fx bygninger, træer og beplantning blev hans indgang til de mere arkitektbetonede vinkler af hans kunstneriske udvikling. I bogen gengives her til eksempel Wegners første arbejder fra 1929 i form af malerier af barndomshjemmet og raderinger af lokale motiver fra barndomsbyen.  

På Tønder egnen var der også i høj grad inspiration at hente hos fx den berømte dansk-tyske impressionist Emil Nolde, hvis interesse for billedskærerarbejde Wegner også delte. I det hele taget blomstrede den kunstneriske foretagsomhed i samtiden omkring Tønder, ligesom opvæksten netop her spillede en central rolle i Wegners senere virke. Som møbelarkitekt kom Wegners talent og færdigheder inden for tegning for alvor til sin ret og blev et uvurderligt arbejdsredskab i hans senere kunstneriske produktion.

Men trods sit multikunstneriske talent blev Wegners verdensberømmelse dog primært knyttet til møbeldesignet, hvor han eksempelvis designede 400-500 stole og andre møbler.

Meget andet end ”bare” møbeldesigner

Selv om møblerne som nævnt dannede grundlaget for Wegners berømmelse, så efterlod han sig også en samling af akvareller og tegninger, primært af møbler og interiører og tapetmønstre, som yderligere er suppleret af en række studier af natur, landskaber og mennesker. 
I netop denne vinkel på Wegners kunst og design ligger bogens udgangspunkt hos denne bogs forfatter Anne Blond, der er foruden at være kunst- og designhistoriker, også er direktør for Foreningen Museum Wegner, hvis mål er at etablere et museum for Wegners møbler i Tønder.

Netop udgangspunktet i Wegners i akvareller vil nok give en del læsere en spændende ny vinkel på hans kunstneriske produktion, og som sådan giver Anne Blond et nyt særdeles interessant indblik på Wegner, som manden, der ikke ”bare” var møbeldesigner men også et reelt multitalent på det kunstneriske felt i sin samtid.

Opbygning, vurdering og målgruppe

Anne Blond har struktureret sin bog med en fyldig indledende ramme omkring Hans J. Wegner liv og kunstneriske virke. En ramme, som så efterfølges i den primære midterste del med et væld af lækre farvemættede gengivelser knapt hundrede af hans akvareller. - Alt sammen sammensat og emneinddelt på en række felter fra bygninger, interiører og møbler til mennesker, dyr, genstande og landskaber, som så afsluttes i en udbygget kronologisk biografi illustreret med s/h fotos af markante design år for år.

Bogen er trykt i et yderst indbydende layout i stort format og vil kunne tiltale alle kunst-, design- og Wegnerinteresserede..

[Historie-online.dk, den 12. november 2024]

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Avantgardemanifester
Kulturmiljøer
Kunstarternes forbrødring