Menu
Forrige artikel

Det modige skib Lotus

Kategori: Anmeldelser
Visninger: 4388

 

Af Kresten Søe

En strandet rustbunke fortæller historie

18. december 1966 rev det udtjente hvalfangerskib Southern Lotus sig løs fra bugsering på vej til ophugning i Brügge for derefter at strande og ende som vrag på Vestkysten ved Fjaltring nord for Nissum Fjord.  Hvis skibe havde sjæl, var Southern Lotus trodsige endeligt dog forudsigeligt. Fra færdiggørelsen i 1940 havde hun nemlig som korvetten HMS Lotus trodset tyske ubåde og fly som eskorteskib for ikke mindre end 40 konvojer på Atlanten, i Middelhavet og Det nordlige Ishav.  Efter krigen var Lotus blevet lagt op og i 1953 ombygget og anvendt til hvalfangerskib under navnet Southern Lotus.  Men at blive slæbt til ophugning af en slæbebåd, der oven i købet havde fortid i den tyske krigsmarine, var et endeligt, som simpelthen ikke kunne accepteres af det tidligere så hæderkronede skib. I stedet blev det nu hugget op på stranden. Kun skibsskruen og harpunkanonen fra hvalfangsten er nu tilbage og  kan beses foran strandingsmuseet ved Thorsminde.  Knud Jakobsen fortæller i denne lille bog om HMS Lotus og skibets dramatiske skæbne i søkrigen under 2. Verdenskrig.

En ny skibstype bliver til

HMS Lotus var en korvet på 925 tons af Flower-klassen, hvoraf der blev bygget 270 under krigen. Typen var udviklet ud fra hvalfangerskibe "Whalers" - en koncept, som allerede var anvendt under 1. Verdenskrig. Konstruktionen var en nødløsning, men gjorde god fyldest som hyrdehund mod den ekspanderende tyske ubådsflåde under krigen. Betegnelsen ”Whalers” faldt dog Winston Churchill for brystet, og typen fik i stedet den mere martialske navn korvet efter en skibstype i sejlskibstiden. Oprindeligt var korvetter kun tiltænkt tjeneste i den engelske kystfarvande, og fordobling af mandskabet med henblik på konvojeskorte på Atlanten betød trange forhold for besætningen, der fra de oprindelige 29 mand gik op til 90 i den nye rolle. Ikke desto mindre gjorde Flower-klassen glimrende fyldest og sænkede ikke mindre end 47 tyske og italienske ubåde, ligesom skibene reddede mange skibe og søfolk.

Indsats i dødsdømt ishavskonvoj

Højdepunktet i indsatsen var kampene omkring den ulykkelige ishavskonvoj PQ 17, der i juli 1942 under den blotte trussel fra det frygtede tyske superslagskib Tirpitz blev forladt af sin eskorte og mistede 22 af sine 33 skibe. Mens Tirpitz og de øvrige tyske krigsskibe lod det blive ved truslerne, var konvojens værgeløse handelsskibe nu døgnet rundt under midnatssolen udsat for angreb fra tyske fly og ubåde, og 156 søfolk omkom. HMS Lotus skrev her historie ved som det eneste eskorteskib at trodse ordren om at forlade de hjælpeløse handelsskibe. I stedet  vendte kaptajnen om og reddede ikke mindre 106 søfolk fra døden i det iskolde hav.

Efter konvojslaget, som fylder størsteparten af bogen, blev HMS Lotus overført til Middelhavsområdet, hvor indsatsen bl.a. resulterede i sænkning af den tyske U 660, hvor besætningen blev taget til fange. Resten af krigen gjorde HMS Lotus tjeneste i ishavskonvojerne om vinteren og i Middelhavet om sommeren. Korvetten sænkede yderligere en ubåd og deltog i invasionen på Sicilien i 1943. Resten af krigen bød på eskortetjeneste i Atlanten, hvor HMS Lotus ofte under barske vejrforhold og orkaner opnåede at eskortere over 1000 handelsskibe.

Spændende og indbydende journalistisk historieskrivning

Som ofte i sine tidligere bøger fortæller Knud Jakobsen igen med udgangspunkt i begivenheder ved den jyske Vestkyst. Konceptet med at rulle krigens begivenheder og deres baggrund ud fra et enkelt skib, en menneskeskæbne eller en udstillet museumsgenstand fungerer også her særdeles fint og giver læseren både indblik og dimension. Herudover krydres fremstillingen med øjnevidneskildringer og små indbyggede anekdoter, der tilføjer en god og vedkommende samtidsatmosfære.  Yderligere står begivenheder velresearchede med en fin, letforståelig og instruktiv forklaring af søkrigens vilkår og sammenhænge.  Bogen er indbydende illustreret med kort og s/h samtidsfotos af personer, skibe og fly med tilknytning til begivenhederne.  Bogforsiden - vestkystmaleren Knud Eels maleri af det strandede skib - undersælger dog bogens dramatik over for den primære målgruppe af søkrigsinteresserede.

[Historie-online.dk, den 5. januar 2021]

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Den røde brænding
Redningsmænd
Udsigt fra et skyttehul