Tudemarie

Visninger: 6712

Af Karin Conradsen. Arkivar, Vejle Stadsarkiv og Byhistoriske arkiv

Forlaget Sesam har i 2006 genoptrykt fortællingen om Tudemarie. Serien består af tre bøger, som følger Københavner-pigen Marie – kaldet Tudemarie, fordi hun har så forfærdeligt let til tårer – gennem barndom, ungdom og voksenliv.

Marie vokser op i et af Københavns rabarberkvarterer, og det er som regel småt med finanserne i det lille arbejderhjem med de mange børn. I modsætning til storesøsteren Amalie, lader Marie sig dog ikke gå på af fattigdommen. Hun møder livet med åbent sind, men godt hjulpet på vej af nysgerrighed og almindelig barnlig indiskretion kommer hun hele tiden så grueligt galt af sted.

Bøgerne er udgivet første gang i slutningen af 1930’ern og op i 1940’erne, men handlingen er henlagt til 1880’ernes København.

Fortællingen giver et meget fint og nuanceret billede af hverdagslivet i storbyen. Bøgerne er velskrevet og de mange små historie om Tudemarie er særdeles rørende. Faktisk er der noget Astrid Lindgrensk over dem. Man skal ikke langt ind i historien, før man helt automatisk kommer til at trække paralleller til ”Emil fra Lønneberg”: den meget koleriske far, der gang på gang må afstraffe Tudemarie, den omsorgsfulde og bekymrede mor og ikke mindst Tudemarie selv, der ikke holder sig tilbage med gale streger.

Jeg har læst bøgerne én gang før som barn, men jeg har næsten et bedre indtryk af dem i dag. De egner sig fortrinligt som højtlæsning for småpiger (har afprøvet det på to piger på fem og otte år), om end det kan være noget vanskeligt at forklare, hvorfor Marie får lussinger hele tiden og hvorfor skolemadammerne er så skrappe. Men netop dette var i vores lille familie en rigtig god anledning til at tage en snak om før og nu. Begge piger var dybt fascineret af livet i det gamle København. Fascinationen holdt dog kun til den første bog. I de næste bøger er Marie allerede først ”teen-ager”, som det ville hedde i dag og i den sidste er hun helt voksen. Det ligger for fjernt for småpiger, hvilket jeg godt kan huske, da jeg i sin tid selv gik i lag med bøgerne.