Pigtråd, pop og strømpeballer på Langeland

Visninger: 2355

Af Poul Porskær Poulsen, historie-online.dk

Det første langelandske pigtrådsorkester var vistnok the Roosters – eller måske var det the Shotguns. Begge blev omtalt i avisen i 1965 som rigtige pigtrådsorkestre, mens det tidligere Hot Mixers spillede både den ene og den anden form for rytmisk musik. Allerede i februar 1964 var det første pigtrådsbal dog løbet af stablen på den lange ø, nemlig da Teen-Beats fra Odense leverede musikken for Bøstrup Gymnastik- og Idrætsforening på Dageløkke Kro. Og derefter gik det så slag i slag med ungdommens nye musik på Langeland, ligesom alle andre steder i landet.

Pigtråds- og beatmusik bliver studeret/erindret grundigt i disse år. Der er gået så lang tid – 40-50 år – og de unge mennesker, der i 1960’erne forsøgte at efterligne engelske forbilleder på guitaren og ved trommerne samt dem, der dansede neden for scenen, har nået en alder, hvor man ser tilbage og mindes de gode gamle pigtrådsdage. Gamle beatorkestre genopstår og spiller til bal for de unge over 50 (og måske også nogle under), Danmarks Rockmuseum i Rabalderstræde i Roskilde indsamler effekter og genstande, Den Gamle By i Aarhus har taget fat på udstillinger om Aarhus-rocken, og adskillige lokaliteter har fået erindringsartikler eller bøger om dengang, mor var ung! Til at samle det hele er Jens-Emil Nielsen i gang med en serie af bøger om de forskellige tidsperioders ungdomsmusik – den næste skulle være om 80’er-rocken.

Og Langeland er altså også med nu. Gennem et stort research-arbejde er det lykkedes Doris Rasmussen at fortælle alle detaljerne om personerne, grupperne, stederne osv. i især 1960’erne og 70’erne. Det er et imponerende grundigt stykke arbejde, der har resulteret i denne rigt illustrerede bog, men altså også ganske nørdet set udefra.

Først præsenterer Doris Rasmussen alle grupperne. Jeg tror på, at det virkelig er dem alle sammen – der kan umuligt have været flere på Langeland! Leksikalsk med hvornår, hvem og hvor længe – hvilke gruppemedlemmer skiftede til en anden gruppe (eller kom ind at springe soldat eller blev gift og derfor holdt op). Men også med små erindringer husket af gruppemedlemmer, som fx the Constellations fra 1967-68, der aldrig kom ud at spille, men som ikke desto mindre havde hylende piger stående uden for øvelokalet i murermester Erik Skous røde lagerbygning i Rudkøbing! Eller historien om the Shotguns, der ændrede navn til Wild Things med guitaristen Johnny ’Gera’ Rasmussen som samlende figur fra 1965 til 1968. De spillede i modsætning til flere andre langelandske grupper også uden for øen, både spillesteder på Sydfyn, Lolland og Sjælland havde fornøjelse af de fire drenge. Og Doris Rasmussen blev grebet af pigtrådsfeberen i 1966, da hun hørte Wild Things spille til nissearrangement i Østergade i Rudkøbing. Vi hører om transportproblemerne, når man ikke havde biler at transportere instrumenter og anlæg i, om hårlængde og det rigtige tøj osv. Alt sammen væsentlige dele af ungdomskulturen.

Doris Rasmussen har også samlet oplysninger om alle spillestederne, så som Lohals Badehotel, Dageløkke Kro, og ikke mindst Ørstedspavillonen i Rudkøbing, der var et yndet forlystelsessted og i 1960’erne ’pigtrådstempel’; de mange ungdomsklubber, som naturligt nok havde en stor betydning som samlingssted for ungdommen, fx i Snøde, Tranekær og Tullebølle; dertil musikklubberne, de musikhandlende i Rudkøbing og endelig et afsnit om Vagn Lundbyes beatopera ”Good-bye Stephen Gray”. Vagn Lundbye var, inden han helligede sig sit forfatterskab, lærer på Humble Centralskole 1964-1967. Bogen slutter med en komplet liste over pigtråds- og beatarrangementer på Langeland i perioden 1964-1970. Avisernes annoncer er gennemgået minutiøst – og som tidligere nævnt er det svært at forestille sig, at noget skulle være overset.

Det skal naturligvis også med, at bogen er gennemillustreret med et væld af gruppebilleder, udklip, postkort, nutidige fotografier osv. Ikke mindst det gør ”Pigtråd, pop og strømpeballer på Langeland” til en fornøjelig bog at blade i. Og er man lokal – eller meget nørdet udi pigtrådsarkæologi – er der naturligvis også en masse interessante oplysninger og historier om personer og steder, når man læser teksten. Det er ganske imponerende, hvad det er lykkedes Doris Rasmussen at finde frem om sin ungdoms musik på hjemøen, og dermed er bogen også en brik i historien om ungdomskulturen i 1960’erne og 70’erne i det, der nu kaldes udkantsdanmark. Men i 1960’erne var de nu meget godt med, både i Dageløkke, Rudkøbing, Spodsbjerg og Tranekær!