Menu
Forrige artikel

Ny udstilling om sko

Kategori: Nyheder og aktiviteter
Visninger: 4091

 

Den 28. september åbner den etnografiske udstilling ’Alverdens sko – en udstilling om folk og fodtøj’ i Moesgaards udstillingslaboratorium.

      

Udstillingen har fire vinkler på sko fra hele verden, deres betydning og den måde, hvorpå kulturer lader sig inspirere af andre kulturer i forhold til fodtøj.

Søren Tuxens passion for sko

“Jeg har den besynderlige Hobby, at jeg samler Sko fra alle de Steder, jeg har været i Verden. Jeg har fundet
ud af, at de Ting, folk bærer på deres Fødder, fortæller meget om Folkene selv... Om 30 Aar er vi alle ens, ser ens ud og tænker det samme, og hvis der da lever en, der har interesse for svundne Tider, haaber jeg, at han vil have Glæde ogsaa af de Sko, jeg nu sørger for at samle i den ellevte Time!" Zoolog Søren L. P. Tuxen, 1957.

Udstillingens omdrejningspunkt er zoolog Søren Tuxens store skosamling fra hele verden. Samlingen består af 230 par sko, der er doneret af Tuxen familien til Moesgaard Museum.

Søren Tuxens samling vidner om fodtøjets nødvendighed og menneskets opfindsomhed i den kulturelle mangfoldighed. Fra hans passion for sko videregives en enestående nerve og indsigt, hvor hver sko fortæller om det menneske, der har ejet den – om livsvilkår og kultur.

Til samlingens mere end 230 par sko, sandaler, støvler og andet fodtøj i forunderlige farver og former hører også en indholdsrig og rørende korrespondance med hans venner og insektforskerkolleger, der sendte sko hjem til ham fra hele verden.  

Passion for sko - Søren Tuxen, hvis store skosamling er skænket til Moesgaard Museum. Foto: Etnografisk Afdeling, Moesgaard

De magiske støvler fra Bhutan

"I Bhutan er støvlerne som skåret ud af et Eventyr. De er magiske. Når man har dem på, har man lov til at gå ind i helligste steder. Støvlerne giver bæreren en ekstra kraft." Khenpo Tashi Phuntsok Direktør for National Museum of Bhutan

Bhutaneserne har et ganske særligt forhold til magi og glæde. Det viser sig også i deres forhold til deres symbol-dekorerede støvler, som fortæller om værdier så ganske anderledes end vores.

Ved kulturmødet i udstillingen åbnes der op for, at en hverdagsgenstand så simpel som et par støvler rummer dybder og dimensioner, som vi for længst har mistet kontakten med i vores vestlige verden.

I udstillingen møder man støvlemagerens butik, et værksted, farverne og fodtøjet, og filmiske samtaler, der viser kulturelle ligheder og forskelle mellem os selv og et bjergfolk i et lille land i Himalaya.

De magiske støvler fra Bhutan. Foto: Jens Kirkeby

Fra Aurland hyttesko til Penny Loafer

”Med en 25 øre i kvar sko hadde eg ein ekstra tryggleik når neg drog på fest. Eg kunne ringja pappa med den eine,og betala bussen med den andre”                                

Skomager Nils Gregoriussen Tveranger (1874-1953) rejste som 17-årig til USA og blev skomagerlærling i Boston. Men allerede to år senere vendte han tilbage til Norge og bosatte sig i 1894 i Aurland.

I Boston havde han set Irokeser-indianernes mokkasiner, og i 1920’erne lavede han en ny konstruktion ved at blande den norske folkedragt Bunadens sko med Irokesernes snøreløse mokkasiner. På den måde opstod den praktiske Hytteskosom en let indesko man kunne stikke i, når vandrestøvlerne var stillet til side.

I Norge blev hytteskoene almindelige, og via amerikanske lystfisker-turister i 1930’erne kom hytteskoene tilbage til USA, hvor de under navnet Weejuns – slang for Norwegians – blev fremstillet som Loafers og Penny-Loafers. Skoene blev populære blandt jetsettet og de unge studerende på Østkystens Ivy-universiteter, og fra 1940’erne til 60’erne voksede deres popularitet voldsomt blandt kunstnere og intellektuelle, også i Europa.

I udstillingen bliver Hytteskoens kultuhistoriske fortælling og rejse frem og tilbage over Atlanten formidlet bl.a. ved lån af historiske sko og interviews på den sidste tilbageværende fabrik i Aurland ved Sognefjorden i Norge.

Inspiration og Design

ECCO i Bredebro har gennem mange år haft målsætningen at skabe bløde sko til fødderne for enhver på den verdenskendte virksomhed.

I udstillingen, kan man høre ECCOs chefdesigner gennem mange år Ejnar Truelsen fortælle om sine inspirationskilder fra verdens forskellige kulturer og deres indflydelse i arbejdet med skodesign.

Der er en række skomodeller udstillet, alle eksempler på arbejdet med design og inspirationer som bidrag til fodtøjets kulturhistorie.

Udstillingen ’Alverdens sko – en udstilling om folk og fodtøj’ kan ses i museets udstillingslaboratorium fra 28. september 2019 til 6. januar 2020.

[Historie-online.dk, den 20. august 2019]

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Esbjergs bygningsarv
Paslichs Calendarium – nu på Internettet
Syv fattige børn