Prægtige rebeller

Visninger: 827

Af Christen Bonde

For kort tid siden bemærkede en skribent i Weekendavisen, at det i vores verden med utallige adspredningstilbud er en succesrig populærhistorisk genre at lede efter oprindelsen i et enkelt fænomen til larger than life-emner som moderniteten i bestemt ental. En stil, som Andrea Wulf tilsyneladende bekender sig til, når hun i undertitlen ser intet mindre end ”opfindelsen af selvet” begået af den kendte Jena-kreds i det lille midttyske hertugdømme Sachsen-Weimar i årtiet omkring 1800.

Denne storslåede ære er de berømte tænkere fra den lille provinsby – Schiller, Fichte, Schlegel-brødrene, Novalis, Schelling med Goethe, Humboldt-brødrene, Hegel og et par andre i udkanten – næppe ene om, selv om det er en imponerende samling navne.

Men bort set fra bombastiske udmeldinger i indledningen og måske også epilogen, forholder Andrea Wulf – der også har skrevet en anmelderrost bog om naturforskeren Alexander von Humboldt – sig sagligt og klart til sit emne. Hun skriver veloplagt med smittende fortælleglæde og formår det få det væsentlige frem i sagen.

Bogens længde – 445 sider + noter, litteraturliste og register – skræmte, da den dukkede op i posten. Det er sjældent, at så lange bøger holder kadencen fra start til slut, men det formåede Wulf på glimrende vis. Jeg var godt underholdt hele vejen, men var også blevet mæt og oplyst, da jeg nåede sidste side.

Forfatterens veludviklede evne til at kondensere og forklare halv- og heltunge filosofiske emner er bemærkelsesværdig, men det skal desværre ikke kun forstås positivt. Det er overfladisk, når analysen af filosofiske hovedværker – Kant, Schelling, Hegel, Fichte m.fl. – optager mellem tre-fire linjer og en halv side, men det er vel smag og behag i sidste ende. Selv føler jeg mig på sikrere grund hos f.eks. Wolfram Eilenberger, hvis bøger minder en del om den her anmeldte, men med en anden vægtfordeling.

Andrea Wulfs styrke ligger dels i beskrivelsen af den udvidede Jena-kreds, deres intriger, intellektuelle samarbejde, venskab/fjendskab, had/kærlighed, sorg/glæde, liv/død, sygdom, ambitioner, netværkets betydning osv. – deres liv til hverdag og fest. Det er en fascinerende, ofte underholdende historie, og den kammer heldigvis aldrig over i ugebladsagtigt snagen, selvom der ellers skulle være rigeligt at komme efter.

Dels ligger der meget interessant gemt i de historiske penselstrøg, der farver baggrunden. Hverdagslivet er til stede i form af bybilleder, beskrivelser af datidig/nutidig moral, sladder, transportforhold, magtstrukturer, lægekunst og medicin, om klæder, mad, hygiejne og meget andet, hvor det ellers passer ind i sammenhængen. På den omskiftelige storpolitiske scene lyser Den Franske Revolution og general Napoleons færden op for livet i og omkring Jena-kredsen – både når det gælder hverdagen og det intellektuelle liv.

En bog til de kolde vinteraftener, en oplagt julegave kort sagt.

[Historie-online.dk, den 5. december 2023]