Verden er ny

Visninger: 6185

Af Poul Porskær Poulsen, historie-online.dk

Generelt er anmelderen vild med den slags bøger, hvor en grundig historiker gennemgår et enkelt årstal, der måske har betydet noget særligt, såsom 1968, 1864, 1945 eller lignende. Det er spændende læsning at få et års begivenheder klemt sammen i én terning; måske kan man se nogle røde tråde – måske er det bare nogle gode historier, der skal fortælles.

Det kan også være et årti, der portrætteres ved at læse i de samtidige aviser, erindringer og andre udgivelser. Det er det, Hans Gregersen har gjort med sine historier fra 1920’erne, der er benævnt som ’brølende’. Og det er han sluppet godt fra i den forstand, at der jo er en masse gode historier og interessante personligheder i det årti, og Gregersen skriver både historier og personer frem i en letlæst stil. Det er faktisk meget underholdende. Men det er jo på den anden side ikke nyskabende eller videnskab – hvilket ikke på nogen måde skal desavouere ”Verden er ny”. Den skal nok få et stort publikum.

Bogen indledes naturligvis med 1. verdenskrig og tiden umiddelbart derefter, og så tages vi gennem årtiet år og år. Hvad skete dette år for udvalgte personer og i de vigtige lande, naturligvis også Danmark. Forfatteren må flere gange føre historien længere frem i tiden for at få en afgørende udvikling med, så helt klaustrofobisk inden for det enkelte år holder han sig ikke.

Nogle personer går igen gennem hele bogen – i alle årene. Ernest Hemingway er en sådan gennemgående figur. Han boede i Paris i det meste af tiåret sammen med sin første kone, her får han endelig debut med ”Og solen går sin gang”, her møder han de mange andre kulturpersonligheder – fx Scott Fitzgerald, Salvador Dalí, Gertrude Stein, Pablo Picasso, Josepine Baker, James Joyce m.fl. En anden gennemgående figur er Karen Blixen, der sidder på den afrikanske farm, når hun ikke er ude at skyde dyr sammen med Denis Finch-Hatton. Det er i slutningen af 20’erne, at Blixen må rejse fra farmen.

Vi er naturligvis også i USA, hvor der er flere begivenheder og personer, nogle af dem i Hollywood – og i Sovjetunionen, hvor Lenin dør, og Stalin efter magtkamp tager over – og i Danmark, hvor Stauning og Madsen-Mygdal er statsministre i årtiet med de mange kriser. Vi er på Nordpolen, i Storbritannien, i Italien, hvor Mussolini overtager magten og går i gang med at ensrette det italienske samfund efter fascistisk målestok – og vi er naturligvis også i Tyskland, der oplever en grasserende inflation, og hvor der sidder en vordende diktator i Sydtyskland. Hitler dukker frem, begynder sin folkeforførelse, forsøger kup, fængsles, skriver ”Mein Kampf”, forelsker sig og opbygger NSDAPs organisation.

Og det hele slutter naturligvis med det store krak på Wall Street, hvor millioner af store og små spekulanter mister alt, og vi således er klar til at gå ind i kriseårtiet over den alle: 1930’erne

Og så videre. Der sker naturligvis en masse i 20’erne – og Hans Gregersen har valgt en god bunke ud at videreformidle til læseren. Det er vældig underholdende – noget har man hørt eller læst før, noget vidste man faktisk ikke. En god bog til de lange, mørke aftner, der ligger foran os.

[Historie-online.dk, den 4. september 2019]