Trap Danmark, 6. udgave, bind 4: Jammerbugt, Thisted, Brønderslev

Visninger: 5558

Af Poul Porskær Poulsen, historie-online.dk

Så er turen kommet til endnu tre nordjyske kommuner i den nye udgave af Trap Danmark. Bind tre drejede sig om Frederikshavn, Læsø og Hjørring kommuner (se anmeldelsen her) og gennemgik fint de tre kommuners historie, samfundsforhold, natur, kultur osv. Og nu drejer det sig så om Jammerbrugt, Thisted og Brønderslev i bind 4. De to førstnævnte kommuner med en lang kyststrækning til Vesterhavet og til Limfjorden, mens Brønderslev må nøjes med 17 km mod Kattegat. Overordnet set må man sige, at der igen er kommet en flot beskrivelse i tekst og billeder ud af de mange bidragyderes anstrengelser. Og igen skrevet sammen til en letlæst – men også ganske informationstung – bog. Man får en masse at vide om tre kommuner, som anmelderen som udgangspunkt ikke vidste så meget om. Men gennemgangen af Trap Danmark bind 4 bringer lys over land. Og så viste det sig jo, at der alligevel var en del, man vidste om de tre kommuner.

Jammerbrugt Kommune ligger mellem Thy og Vendsyssel, mellem Vesterhavet og Limfjorden, og hovedbyerne er Fjerritslev, Brovst og Aabybro. En del vil også nikke genkendende til badebyen Blokhus, hvor et væld af danske og udenlandske turister hvert år nyder badeferien. Og så har man selvfølgelig hørt om det så skammeligt nedbrændte Svinkløv Badehotel og kommunens største turistattraktion: Fårup Sommerland. Ellers har der været fiskeri, landbrug og indtil 1880’erne en omfattende skudehandel med Norge, hvilket bl.a. har resulteret i et væld af skibsforlis og strandinger i Jammerbugten mellem Bulbjerg og Hirtshals. Der er registreret hele 500 strandinger her. I dag er turistindustrien ganske omfattende – i alt 31 % af den samlede boligmasse er således fritidshuse. Og så må man håbe, at turisterne kan forstå, hvad de indfødte siger, for det er ganske indviklet i kommunen med adskillige sproggrænser, bl.a. grænsen mellem thybomål og vendelbomål. Historien og samfundsudviklingen gennemgås, og her har man som så mange andre steder set befolkningsfremgang og koncentration af enhederne i landbrug og fiskeri. Kommunens indbyggertal er i dag på godt 38.000. På det kulturelle område kunne nævnes en forfatter som husmændenes digter Johan Skjoldborg, Hans Kirks ”Fiskerne” foregår her, ligesom Knud Sørensen har henlagt handlingen til kommunen i sine romaner fra besættelsestiden.

Stranden ved Blokhus. Foto: Tao Lytzen

Thisted Kommune er lidt større, sammenlagt af de tidligere Thisted, Hanstholm og Sydthy kommuner. Her bor næsten 44.000. Og man kan hurtigt opregne attraktionerne, der er kendt: Den 24.370 ha store Nationalpark Thy, Klitmøller med ”Cold Hawai” – surfernes legeplads, Frøstrup med resterne af Thylejren, vådområdet Vejlerne. Og det er helt mod vest ved indsejlingen til Limfjorden, vi har Agger Tange, som blev gennembrudt 1825 og dermed gav Thisted mulighed for at blive en væsentlig handelsplads. Det var her, landets første brugsforening blev oprettet i 1882 – her J.P. Jacobsen indvarslede det moderne gennembrud, og her Jens Søndergårds landskabsmalerier er skabt. Kommunen er en udpræget industrikommune (23,7 %), og man taler om tre væsentlige befolkningsgrupper, som man lægger mærke til, og som karakteriserer området: Hippierne fra Frøstrup, surferne i Klitmøller og et ganske stort antal thaikvinder, der fra 1990’erne og frem er kommet til området og med arbejde i fiske- og rengøringsindustrien – og et stærkt socialt netværk – sætter deres eget præg på kommunen.

Bulbjerg. Foto: Jan Kofod Winther

Endelig Brønderslev Kommune, der altså kun har en kort østlig kystlinje omkring Asaa. Kommunen er en sammenlægning af Brønderslev og Dronninglund kommuner, og indbyggertallet er på godt 33.000. Cirka en tredjedel heraf bor i Brønderslev, så administrationsbyen er ganske dominerende. Flere steder, bl.a. i Hjallerup, har man store heste- og kræmmermarkeder. Hjallerup Marked er første gang nævnt i 1602, men er jo nok endnu ældre – og lever i bedste velgående. Tidligere dominerede den vidtstrakte Store Vildmose (som deles med Jammerbugt og Aalborg kommuner). Af de oprindelige ca. 5.000 ha er nu de 1.875 ha fredet, resten er kultiveret til produktionslandskab. En sjov historie er det, at flere omrejsende cirkusfamilier i perioden op til 1910 boede i Dronninglund Storskov, hvor de udgjorde et eget og særpræget samfund. Mest kendt er nok familien Benneweis.

Dronninglund Slot. Foto: Tao Lytzen

Man kunne komme ind på en lang række andre forhold. Hvordan landskabet er skabt, hvornår og hvordan mennesker har slået sig ned i de forskellige områder, byernes udvikling, herregårdene, landbruget, fiskeriet, industrien. Eller skolerne, kirkerne, musikken mv. Men det må man nu selv læse videre om. De enkelte emner er samlet i afsnit, så man kan blive oplyst om en kommunes udvikling ved at læse et afsnit. Det giver godt overblik og massevis af facts, der både er ahaoplevelser og uddybning af noget, man har hørt lidt om før.

Jo, skruen holdes i vandet også her i bind 4. Trap Danmark giver et formidabelt overblik og lyst til at læse videre om nogle af de mange forhold, der berøres i bogen. Og værket holder også standarden med hensyn til illustrationer og opsætning. Også her kan man tage en masse nye fotografier i naturen – og de historiske fotografier er med til både at illustrere historierne og fortælle i sig selv.

Historie-online.dk, den 3. september 2017