Menu
Forrige artikel

Findes julemanden?

Kategori: HistorieLab
Visninger: 512

 

Findes julemanden?

Forløbet lægger op til, at eleverne i en enkelt historietime af 2 lektioner kan arbejde med Julemandens historie. Det kunne passende være i de sidste timer før jul. Forløbet giver eleverne en forståelse for, at Julemanden ikke altid har været, som han er i dag, og at han har fået sin nuværende form og funktion på baggrund af forskellige fortolkninger af ham gennem historien. Dermed arbejdes der målrettet med at udvikle elevernes historiske bevidsthed.

Der er indlagt en del leg og bevægelse i forløbet netop for at imødekomme det faktum, at eleverne kan have svært ved at koncentrere sig og sidde stille i længere tid af gangen, særligt i ugen op til jul, hvor der jo er så meget andet på spil.

De fleste af aktiviteterne er målrettet mod, at eleverne bliver nødt til at læse og bruge deres tekster, for at kunne finde svaret. I den forbindelse skal de bruge forskellige læsestrategier som skimmelæsning og normallæsning. Forløbet inddrager også en struktur fra Cooperative Learning, der ud over at hjælpe eleverne i deres læringsproces også fodrer samarbejde og dialog.

Hvordan opstod ”julemanden”?

Julemanden findes i mange kulturer, og der findes flere forskellige bud på, hvordan julemanden er opstået. Det siges, at han oprindeligt kommer fra Tyrkiet og er en katolsk helgen, der var særlig sød og rar overfor børn. Den glade, rare julemand klædt i rødt og hvidt, som de danske børn kender, opstod, da Coca Cola lancerede deres julemand i forbindelse med reklame for deres produkt i 1931. Julemanden havde indtil da optrådt i mange andre klædedragter, men sidenhen er det Coca Colas klædedragt, som man forbinder med julemanden. De fleste danske børn kender den rare og varme julemand med den røde klædedragt, og mange sender hvert år julegaveønsker til julemanden i Grønland.

I dette lille forløb skal eleverne arbejde med julemanden, myterne omkring ham og de forskellige julemænd, der har været i tidligere tider. De skal samtidig producere et julekort og kunne fortælle om de forskellige julemænd.

3. - 4. klasse

Se HistorieLabs hjemmeside

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Dansk-tysk kunsthistorie
HistorieLabs undervisningsforløb
Hvem skal bestemme?