Cuba Krisen

Visninger: 10600

Af Brian Rosenhøj Jørgensen, cand.mag. i Historie og Mellemøststudier

Der er skrevet hyldemeter om Cuba-krisen, det er nok den episode under den kolde krig, som der er blevet forsket og skrevet mest om. Nok fordi det var den episode, som tegner det bedste billede af forholdet mellem de to supermagter på dette tidspunkt. Michael Dobbs’ Cuba Krisen er endnu et værk i denne lange række. Og dens 435 sider gør den til en af de tunge drenge i serien.

Man kan altid diskutere, om det er nødvendigt med endnu en bog om den kolde krig og Cuba krisen. Specielt i dag, hvor verden ikke længere er præget af den samme bipolare politiske situation, og de militære roller har ændret sig. I dag er ikke længere to militære supermagter, som står over for at skulle udkæmpe et slag på det europæiske kontinent.

Det er derfor vigtigt, at en bog som denne skal kunne bidrage med noget nyt til emnet og som samtidig er relevant for nutiden. Dette formår bogen i høj grad.

Dobbs giver en relativ kort beskrivelse af den første uge af krisen. I stedet ligger han fokus, det vil sige næsten halvdelen af bogen, på den 27. oktober 1962 eller det man kalder ”Black Saturday”, den mørkeste dag under den kolde krig. Den dag, det amerikanske U2 fly blev skudt ned over Cuba, og det amerikanske militære anbefalede, at man tog militær aktion mod Cuba.

Her bliver episoden på bedste Tom Clancy stil gennemgået minut for minut, time for time. Så man får oplevelsen af, hvordan magthaverne og militæret rykker tættere på kl. 12 på dommedagsuret.   Og med en militær præcision bliver man guidet rundt i dette magtspil mellem de forskellige deltagere.

Dobbs’ arbejde med bogen har afsløret nogle interessante områder for dem, som interesserer sig for dette emne. Min favorit er afsløringen af den tidligere så berømte ”back-channel” mellem ABC journalisten John Scali og Alekandr Feklisov, en tidligere KGB agent. Denne forbindelse blev af Kennedy-administrationen tillagt stor betydning. Man brugte meget tid på at udarbejde beskeder til Scali, som han kunne overbringe til Feklisov. Men efter analyser og interviews, så tror Dobbs, at den såkaldte ”back-channel” var fiktion, skabt af en ambitiøs spion og journalist, som ønskede at promovere sig selv.

Der er nok ingen tvivl om, at det vil det være en fordel at have et vist kendskab til den kolde krig i forvejen og lidt kendskab til de militære forhold under den kolde krig for at få et maksimalt udbytte af bogen. Men selvom man ikke skulle have et kendskab, så skal man bestemt ikke afholde sig fra at kaste sig over bogen.

Kildematerialet og ikke mindst sproget i bogen gør, at den henvender sig til personer inden for den akademiske verden, som i forvejen beskæftiger sig med dette emne.

Som det nok vil kunne læses ud af denne anmeldelse, så kan denne anmelder kun være tilfreds med dette værk, og det arbejde der er lagt i den. Det har været en ren fornøjelse at læse bogen, og jeg kan kun opfordre andre til at gøre det samme. Med det forbehold, at man skal være klar til at kaste sig ind i en verden af militære analyser og internationale politiske forhold.