Da Aarhus blev moderne

Visninger: 1326

Af Anders Ellegaard

I Aarhus var 1930´erne en brydnings- og fornyelsestid. Første Verdenskrig var næsten glemt, børskrakket i New York og depressionen var ved at være overstået. En ny tid begyndte.

Aage Fredslund Andersen (1904-1976) blev født i Vinkel, nær Viborg. I 1912 flyttede familien til Hinnerup, hvor faderen var mejerist. Aage hjalp til i mejeriet. I 1932 flyttede Aage til Aarhus, hvor han arbejdede freelance for Aarhus Amtstidende og Demokraten indtil 1940, hvor han flyttede til Djursland og levede som kunstmaler og fotograf. Hans fotoserie af ”Arbejdets mænd og kvinder” var noget, som passede til den socialdemokratiske avis Demokraten. I 1933 købte han en motorcykel: en britisk Matchless Silver Hawk, fordi en pressefotograf skulle kunne rykke hurtigt ud. Fotografierne blev optaget på glasplader, som var datidens negativer, og de er senere blevet digitaliserede og kan findes på nettet.

Arne Kjær Hansen er tidligere redigeringstekniker og lydmand på DR. Efter sin pension har han kastet sig over farvelægning af gamle sort/hvid fotografier. Arbejdet med farvelægningen er sket på computer efter studier af farvebilleder fra samtiden. Hver lille detalje har fået farve, og somme tider har detaljerne fået hver sin farve.  Når en farve ikke var rigtig, så den ifølge Arne Kjær Hansen ”grynet” ud. Virkelig et imponerende stykke arbejde, som har krævet mange timers arbejde ved computeren. Arne Kjær Hansen har tidligere farvelagt fotografierne i forlagets bog: ”Det gamle Aarhus i farver.”

Søren Hein Rasmussen er historiker og medforfatter til teksten, som indleder hvert afsnit i bogen og til de enkelte billeder. Man siger ofte, at et billede siger mere end mange ord, men ordene hjælper nu alligevel tit til en bedre forståelse af, hvad man ser.

Bogen indledes med afsnit om Aage Fredslund Andersen og hans billeder og om Fotografens Aarhus. Her gennemgås dels fotografens liv og karriere, dels i korte træk byen i 1930´erne og de 252 billeder, som findes i bogen.

Billederne og teksternes til dem er inddelt i afsnit som: By og omegn, Havnen, De arbejdende, Handelslivet, Det offentlige, Børn og unge og Fritiden.

Som man kan se, kommer læseren hele vejen rundt: Byen med spillemænd, sporvogne, strøget, cyklister, julepynt, overdækning af åen, Åboulevarden, biler, elefanter, tog, lastbiler, flyttelæs, bugten, badeanstalter. - Havnen med arbejdere, last, skibe, færger, marketenderier, varmestuer, fiskerihavnen, fiskere og lystbåde. - De arbejdende med arbejdsmænd med håndkraft, brolægning, malere, murere, jernbanefolk, sporvognsfolk, slagtere, bagere, lærlingedemonstranter, soldater, telefonistinder, tobaksmagere, træskomagere, sættere, køkkenpersonale, bryggeriarbejdere, vejarbejdere, skræddere, børstenbindere, stenhuggere, billedskærere, trædrejere, renserier, klinkere, pottemagere, gørtlere, husassistenter og en apoteker, men få kvinder og få akademikere. Til Demokraten skulle det være det arbejdende folk. - Handelslivet med handlende på markederne på torvene ved domkirken, på Ingerslev Boulevard og på Åboulevarden. Frugt, grøntsager, æg, fisk, blomster, gæs og ænder, men også øl, svajere, butikker og biografer. - Det offentlige med udlevering af sukkermærker, en fattig kone som samler korn op, Naturhistorisk Museum, Aarhus Museum, beskæftigelsesarbejde, trafikplanlægning, Aarhus Universitets grundlæggelse (1932), Folkeregisteret, en åstedsforretning, politiets arbejde og kaffepause, redningskorpsets arbejde, brandvæsenet i arbejde, sygehuse, skovarbejde og postvæsenet. (De har fine røde jakker!) - Børn og unge på udflugt og i lejrskole, i skole, fritidshjem, børnehave, dagpleje, i skoletandpleje og til undervisning i livredning. Men også den frie del med sne, kælk, ski og sneboldkamp om vinteren eller leg i gader og gårde om sommeren. Eller lejrskole, lejrtur, svømning og smugrygning. Nogle billeder viser københavnerbørn som skulle på landet. - Fritiden er svømmebadning i havnen, vinterbadning, en tam løve, filmoptagelse, teater, revyer, frokost ved Ørnereden, kolonihave, kvindernes fredstidsdemonstration, dørtræk (dirt track), fodbold, cykling, hestesport, damehåndbold, cricket, ridning, radioamatører og badeliv ved Bellevue, Den Permanente og Moesgaard Strand.

Noget glemt? Se selv efter!

Man kan spørge sig selv om farvelægningen af de oprindeligt sort/hvide fotografier virkelig er nødvendig. Hertil må man svare ja! I en verden, hvor alt er i farver, og hvor sort/hvid er en gimmick, er det naturligt, at disse fotos også farvelægges for at øge opfattelsen af, hvordan Aarhus så ud for mange år siden. - Og de sort/hvide fotografier findes jo stadigvæk.

I en del af billederne er de fotograferede tydeligvis opstillede af fotografen, og påfaldende mange drikker mælk. Arbejdernes foretrukne drik dengang var øl!

Bogen har til slut en hel side med litteraturhenvisninger og forslag til hjemmesider.

En fornøjelig bog om livet i Aarhus i 1930´erne med fotografier optaget af en pressefotograf ved Demokraten – og nu i farver.