Løkken og Krigen – En beretning om et af de tyske fæstningsanlæg i Vendsyssel og livet i Løkken under krigen

Visninger: 4350

Af Tore Teglbjærg, cand.mag.

Løkken og Krigen – En beretning om et af de tyske fæstningsanlæg i Vendsyssel og livet i Løkken under krigen er et forsøg på at kombinere traditionel lokalhistorie med detaljepræget militærhistorie. Tyske befæstninger i Danmark er ikke et fremmed emne for bogens tre forfattere. Jens Andersen, leder af MuseumsCenter Hanstholm, har bl.a. skrevet Tysk invasionsforsvar i Danmark 1940-45 og German Bunkers in Denmark. Kenneth Kristensen er daglig leder af Bangsbo Fort Bunkermuseum, og han har sammen med bogens tredje forfatter, Knud Prebensen, skrevet Festung Kettrup. Prebensen fyldte 14 år på befrielsesdagen og kom meget i Løkken under besættelsen.

Den militærhistoriske del af bogen er centreret om Batteri Furreby, Infanterie-Stützpunkt Lökken Stadt, Luftwaffes radaranlæg Hyäne i Nr. Lyngby og forsvarslinjen bag kysten kaldet Zweite Stellung. Der er tale om en yderst detaljeret gennemgang af barakkerne, bunkerne, våbnene, minefelterne, bemandingen o.s.v. Teksten er ledsaget af fotografier, tegninger, kort og oversigter, der er en stor hjælp for læseren. Fremstillingen bærer præg af, at forfatterne har sat sig grundigt ind i det inden- og udenlandske kildemateriale.

Forfatterne forsømmer heldigvis ikke at sætte militæranlæggene ind i en historisk kontekst. Her forklares det, hvordan verdenskrigens forløb på fronter langt fra Danmark influerede på invasionsforsvaret ved Løkken. Den militærhistoriske gennemgang afsluttes med at se på bunkernes skæbne i efterkrigstiden. Danmark frygtede russerne mod øst og ikke et angreb fra Atlanten, og derfor mistede bunkerne ved Løkken deres militærstrategiske betydning.

Den lokalhistoriske del af bogen er bl.a. baseret på erindringer og Vendsyssel Tidende. Forfatterne har forgæves forsøgt at opspore kilder, der kunne belyse nogle af de mere prominente militærhistoriske begivenheder ved Løkken, såsom Rommels inspektion af Atlantvolden i december 1943 og general Dewings besøg i juli 1945. Til gengæld er bogen fuld af beskrivelser af dagligdagen i Løkken under besættelsen og i perioden umiddelbart efter befrielsen.

Der bringes et længere interview med arbejderen Tage M. Sørensen, der var ansat hos entreprenørfirmaet C.G. Jensen. Entreprenørfirmaet udførte størstedelen af det tyske befæstningsbyggeri ved Løkken. Bogen bringer også flere beretninger om den fredelige og ikke-fredelige interaktion mellem de tyske tropper og de lokale. Det berettes bl.a., at soldaterne spillede fodboldkampe mod lokale hold. Modstandsbevægelsen optræder naturligvis også, men Løkken var ikke mål for større sabotageaktioner. Efter befrielsen berettes om de tyske flygtninge i området og den tyske minerydning. Det gik ikke stille af sig.

Kombinationen af lokalhistorie og militærhistorie fungerer glimrende i bogen. Det er dermed lykkedes de tre forfattere at skrive en bog, som henvender sig til et bredt publikum – også uden for lokalområdet. Bogen er rigt illustreret med både ældre og nutidige fotografier, for besættelsen er jo som bekendt stadig en del af landskabet i Vendsyssel. Skal der indvendes noget om den spændende bog, så skulle det lige være at korrekturlæsningen godt kunne have været lidt mere grundig.