Jutlandia

Visninger: 5040

Af Ulla Weishaupt

På det sidste har man i pressen kunnet høre og læse meget om Nordkorea og de spændinger, der er omkring landet. Men det er nok de færreste af os, der tænker på, hvordan hele problematikken med Korea opstod, og de rædsler der ligger bag opsplittelsen i Nordkorea og Sydkorea. I det hele taget er Koreakrigen gledet i skyggen af Vietnamkrigen og havde det ikke været for Kim Larsen, havde de fleste af os såmænd også glemt alt om hospitalsskibet Jutlandia.

Nu 70 år efter har Helle Juhl leveret et pragteksemplar af en bog, Jutlandia - Krig, kald og kærlighed, der beskriver hvilken indflydelse dette skib fik, dels for mange sårede soldater, men også for Danmarks forhold til Sydkorea mange årtier frem i tiden.

Via dagbøger fra et par af de sygeplejersker der var med på Jutlandias tredje og sidste togt fra september 1952 til oktober 1953, følger vi de udfordringer og strabadser som besætningen og hospitalsstaben blev udsat for. Det kæmpe pres de alle arbejdede under, og den korpsånd der opstod på tværs af rang og gerning. Vi kommer ind under huden på de frivillige, der havde meldt sig, hvoraf en hel del havde deres erfaring som frihedskæmpere og modstandsfolk, ligesom den sønderjyske ånd også var stærkt repræsenteret. Det var folk som ønskede at gøre en forskel og bidrage med deres hjælp for friheden. Flere af dem valgte da også efter krigen at blive i Sydkorea og hjælpe med at bygge sundhedsvæsnet op.

Det er en velskrevet bog, som det er svært ikke at blive berørt af. Den giver et billede af en tid hvor sygeplejerskers løn var arbejdet i sig selv, en holdning der trækker spor tilbage til det katolske klosterliv. For mange var lønnen kost og logi samt et minimalt beløb at leve for. Hospitalsvæsnet var meget hierarkisk opbygget, og forventningerne til kvindernes moral tårnhøj. Men det var en mulighed for kvinder til at uddanne sig og komme rundt i verden. Nogle af de sygeplejersker, der var med på Jutlandia, havde da også erfaring fra både den finske vinterkrig og England og USA. Så den opfattelse man godt kunne få, når man lytter til Kim Larsens sang om Jutlandia, at der var tale om purunge sygeplejersker, holder på ingen måde, man ønskede kvinder med erfaring og som udstrålede, at de kunne holde til mosten.

Det er en virkelig lækker bog hele vejen igennem. Sproget er let og fængslende, og bogen er svær at lægge fra sig. Bogen giver god historisk forståelse for baggrunden koldkrig og blokdeling øst /vest, og en forståelse for nutiden og situationen som den er i dag. Indbindingen er lækker ligeså papir og tryk som er rigt illustreret med foto, hvoraf mange ikke tidligere har været vist. En bog der i den grad fortjener at blive læst.

[Historie-online.dk, den 24. marts 2021]