Menu
Forrige artikel

Sikorsky og Eskadrille 722

Kategori: Anmeldelser
Visninger: 3601

Af Henrik Thystrup

Bogen er skrevet af Alex Schou Jensen, der ligeledes har oversat bogen F35 - Lightning II, som tidligere er anmeldt her på siden. Bogen er på 264 sider og er rig på illustrationer, både sort/hvide samt farver.

I forordet forklarer forfatteren, hvorfor bogen er skrevet, samt hvordan han har fået adgang til materiale, der har gjort ham i stand til at skrive bogen. Det skyldes ikke mindst hans fars kontakter indenfor Eskadrille 722.

Bogen starter med at give baggrunden for opfinderen af helikopteren - Igor Sikorsky. Det er meget interessant at læse, hvorledes Igor begyndte med at lege med helikoptere, og det er spændende at læse om de tekniske problemer som opstod og dermed opnåede viden. En sjov detalje er, at Igor faktisk stoppede med at lave helikoptere, da han erkendte, at man ikke besad nok viden til at kunne fremstille en holdbar løsning. Så han kastede sig i stedet for ud i at producere fly med fastmonterede vinger, der var væsentlig nemmere at producere. 

De første fly, som Igor Sikorsy lavede, var med delt succes men det rigtige gennembrud kom, da han fik konstrueret S-5 i 1911. Det gjorde, at han begyndte at tjene penge ved at lave rekognosceringsarbejde fra luften. Herefter fortsætter bogen med historien om de forskelle flytyper, som Igor Sikorsy lavede, og hvorledes det lagde grundlaget for hans succes. Succesen stoppede brat revolutionen i Rusland, hvilket fik ham til at flytte til USA.

Igors bedrifter i USA beskrives flot og detaljeret, og det er en fornøjelse at læse om hans bedrifter i USA samt om den succes, han opnåede, og som igen førte tilder ligger til videre opfindelser.

I 1939 begyndte Igor for alvor at genoptage udviklingen af helikopteren og i 1940 var VS-300 klar til en opvisning, der vakte militærets interesse. Bogen beskriver igen rigtig flot, hvorledes Igor forsatte udviklingen, der endte i S-55, der er den første total operative helikopter, der er grundlaget for de senere modeller.

Bogen beskriver herefter en lang række militære hændelser, hvor Sikorskys helikopter viser sit værd. Man kan ikke andet end blive en smule imponeret af den research, som bogens  forfatter må have gjort for at kunne beskrive det.

Bogen beskæftiger sig herefter mest med de helikoptere som Danmark begynder at købe - nemlig S-55C. Da det var en ny flytype, skulle det danske flyvevåben uddannes og omskoles for at kunne bruge det ordentligt, og man kan levende forstille sig den entusiasme, som bogen beskriver, da helikopterne endelig ankom i kasser til Danmark for at blive samlet.

Bogen beskriver herefter oprettelsen af Eskadrille 722, som mange i dag kender for redningsaktioner. Bogen beskriver efterfølgende historien om de redningsaktioner, som eskadrillen har deltaget i, både herhjemme og i udlandet. Igen er det et fantastisk researcharbejde, der er lavet, og jeg synes, at det er nemt at indleve sig i de situationer, som beskrives - specielt hvor man oplever den første ulykke, hvor der desværre omkom mandskab. Bogen slutter af med en beskrivelse af, hvorledes restaureringen af U-240 er foregået og der er en række flotte billeder af det endelige resultat.

Alt i alt er bogen meget velskrevet og spændende at læse, og som titlen siger, så henvender den sig primært til folk, der har en interesse i historien omkring Sikorsky og Eskadrille 722.

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Dansk industrihistorie i særklasse
Industrisamfundets havne 1840-1970
Danmarks flyvehistorie - de små fly