Sejr i Europa

Visninger: 6906

Af David Høyer. Stud. mag. art i Historie, tilknyttet Tøjhusmuseets Skoletjeneste

"Luxemborg 21.12.44

Kære tante Paula

Tre dage efter jul!. Og vi rykker frem. Indtil i dag har jeg ikke været i julestemning. Først i dag fik vi den første sne. Jeg tror, at du ville have haft en dårlig jul hos os her. For amerikanerne har efterladt nogle dejlige og kønne ting. Se bare på dette brevpapir.

Du har ingen anelse om hvad vi har her. Millioner af blyanter, tusindvis af sokker og strømper, vin og likør, marmelade, dåsefrugt, sukker. Med et ord, rigeligt af alt!

Har du fået de 100 mark fra mig? Betragt dem som en julegave fra mig

Venlig hilsen Korli"

Tante Paula fik sandsynligvis aldrig dette brev, for brevet er nu i det britiske Imperial War Museums besiddelse. Korli var en tysk soldat, der beskrev den succes, de tyske tropper oplevede i ’Wacht am Rhein’  - den sidste tyske offensiv i Vesteuropa i vinteren 1944. Få uger efter dette brev blev skrevet, vendte den tyske krigslykke og Hitlers drømme om et lynangreb i  Ardennerne og dermed at ændre på Nazitysklands uundgåelige skæbne.

’Sejr i Europa – afslutningen på anden verdenskrig’ beskriver i flotte kort og billeder de allieredes vej til sejr fra Normandiets strande til kampene i Berlin. Bogen er inddelt i en række temaer der primært knytter sig til vigtige operationer eller vendepunkter for krigens sidste år.

Imperial War Museum og det britiske nationale arkiv Public Record Office, har tidligere udgivet en række boxsæt, der dog endnu ikke er udkommet på dansk. Disse boxsæt beskæftiger sig med enkelte episoder eller temaer i Anden Verdenskrig. Hvad der gjorde disse boxsæt meget spændende, var det forhold, at de var krydret med genoptryk af kort, propagandaplakater, breve, efterretningsdokumenter og andre kilder som man kunne sidde med og nær studere. Denne ide har Imperial War Museum gentaget i ’Sejr i Europa’, og det er i høj grad det, som gør denne smukt udførte bog værd at investere i. Adskillelige steder i bogen er der indsat lommer eller ’indstik’, der er fyldt med kilder til krigens sidste år. Et eksempel på dette er det ovenstående brev fra soldaten Korli. Dette brev kommer i en kopi af dets oprindelige kuvert, og man kan fornemme farveskader og fedtpletter på kuverten, der til trods for at være en kopi fremstår som en original. Alle kilder er i originalsprog og en oversættelse er indsat bag i bogen.

Bogens faglige værdi er dog ret begrænset i forhold til det skrevne ord. Det er en meget overfladisk gennemgang af de enkelte begivenheder. Folk med et godt kendskab til anden verdenskrig vil derfor sandsynligvis opleve denne del af bogen som tynd og ligegyldig.

Hvad angår formålet med bogen så skriver forfatteren i forordet at:

"Jeg håber, at denne bog vil vise læserne, at uanset de overordnede planer, så er selv den mest fremragende taktik uigennemførlig uden riffelskytter, maskingeværskytter, tankbesætninger og lastbilchauffører"

Desværre må man sige, at bogen til trods for enkelte personlige breve ikke imødekommer forfatterens ovenstående ønske. Gennemgangen af de enkelte slag og temaer er så overfladisk og fortælles på et så højt niveau i forhold til operationerne, at de enkelte soldaters personlige historie går lidt tabt.

Men det gør ikke denne bog ubrugelig. Bogen er utrolig flot og kommer i en lækker æske. De mange historiske kilder gør at historien kan formidles på en meget mere utraditionel måde, end man normalt er vant til. Det er morsomt, at man kan sidde med en kopi af hollandske pengesedler og tyske spillekort, amerikanske artillerikort og meget andet og sågar Hitlers testamente. Alle disse indstik er af en utrolig høj kvalitet. En historielærer vil i høj grad kunne trække megen værdi ud af denne bog. Med en pris på sølle 299 kr. vil enhver der vil lære lidt om krigens sidste år på en lidt anderledes måde sagtens kunne være med.

Desværre har bogen også et par irriterende tendenser, man alt for ofte ser i især britisk og amerikansk litteratur om anden verdenskrig. Til trods for at bogen fortæller historien om de allieredes sejr i Europa, er det primært den amerikanske, britiske og franske del af sejren. Til trods for de godt 11 millioner sovjetiske soldaters liv der gik tabt i krigen, beskæftiger kun to sider sig perifert med den sovjetiske indsats. Man sidder faktisk tilbage med en oplevelse af, at krigen mod Nazityskland blev vundet i Normandiet , Holland og Vesttyskland til trods for, at 200 tyske divisioner var indsat på Østfronten mod 60 på Vestfronten. Dette er enormt ærgerligt for en bog der ellers på mange andre punkter fremstår positiv.

Desværre er der også en række små fejl, der må bero på dårlig korrekturlæsning. Den tyske feltmarskal Gert Von Rundtstedt hedder i en overskrift på en kort biografi ’Von Rumstedt’.

I militært sprog eksisterer der en række symboler for de enkelte inddelinger af en hær, såsom armé, division, brigade osv. Disse symboler består af en firkantet kasse med X’er for oven. Antallet af X’er fortæller så om hvorvidt det er en division eller en brigade. Eftersom kortene opererer med disse symboler er det yderst uheldigt, at Armégruppe og Armé uforklarligt nok er kommet til at hedde ’militær’ og ’militærgruppe’. Og da teksten også opererer med betegnelsen ’armé’ og ’armégruppe’ så kan læseren kun blive forvirret.