70’er rock

Visninger: 3568

Af Poul Porskær Poulsen, historie-online.dk

1970'erne var et spændende årti. Det var dengang, der endnu var gang i alle de politiske kampe. Kvindefrigørelsen begyndte at slå igennem, universitetsmarxismen toppede, græsrodsbevægelserne groede – men der var også både oliekrise, jordskredsvalg, kup i Chile, Vietnamkrig osv. osv. Meget spændende at tænke tilbage på, og hyggeligt at se DRs udsendelser om de enkelte år i 70'erne. Og der var masser af musik – ungdommens musik. Ikke mere pigtråd, men politisk rock, folk-rock, glimmer-rock – og en del af musikken begyndte at blive spillet på et nyt fænomen, der skulle vokse sig stort i årene fremefter, festivalerne – hvor Roskilde og Midtfyn begyndte at samle et stort publikum hver sommer.

Alt dette og meget mere har Jens-Emil Nielsen med i fjerde bind af hans store gennemgang af dansk rock. Tidligere er kommet en bog om rock’n’roll i 50erne, og hele to om 60'erne – dels pigtrådsperioden og dels den musik i anden halvdel af 60'erne, der blev kaldt beat. Det blev den stadig i begyndelsen af 70'erne, som altså er perioden for denne bog, men efterhånden ændredes betegnelsen til rock. Som i de andre bøger er der lagt stor vægt på en masse gode billeder af de mange grupper og solister, der portrætteres. Teksten er let flydende, men det kan jo ikke undgås, at der også er en del opremsninger, når man skal gennemgå gruppernes medlemmer og de udskiftninger, der skete hen over årene. Jens-Emil Nielsen benytter sig af en række kilder – bøger og artikler, ikke mindst forfattet af nyligt (og alt for tidligt) afdøde Torben Bille, men der bliver også plads til egne meninger og erindringer.

70'erne har givet en række ikoniske numre, der står endnu, også for dem, der er under 50. Fx det, som blev opfattet som afslutningen på hippietiden:

Herfra, hvor vi står

kan vi se os omkring til alle sider

Det bevæger sig når vi går

det forandrer sig til alle tider

Eller alle tiders kærlighedssang:

Kvinde min jeg elsker dig

Og jeg ved du elsker mig

Og hvad der så end sker

Åh lad det ske

For jeg er din

Eller den her, som også er en del af 70'erne:

Der findes andre men’sker end dem der er danske

De bor i huler og slås hele da’n

Det har vi li’godt aldrig nogensinde gjort

De varme lande er noget lort

Og man kunne sådan set godt blive ved, men her er blot nævnt Skousen og Ingemann, Gasolin’ og Shu-bi-dua som gode eksempler på, at 70er-musikken er blevet en del af den danske nationalkarakter (hvis man nu skal svinge sig højt op).

Jens-Emil Nielsen gennemgår tidens mange musikudtryk: Fra jazzrock med de to ”sol”-orkestre Midnight Sun og Blue Sun til folkelig musik som Bamses Venner, fra venstrefløjstroubadourerne Benny Holst og Arne Würgler til glamrock med Walkers. Og en hel masse ind imellem og ved siden af. Man kan måske undre sig lidt over, at Trille og John Mogensen er med i en bog om dansk rock, men på den anden side var de en stor del af musikscenen, som det ville være mærkeligt at forbigå.

Så altså: Fra én, der kan huske de fleste – og har set mange af dem live – skal blot lyde bifald over denne let læste bog, som man derefter kan bladre hyggeligt i, mens man mindes 70'erne. Og der er mange henvisninger til hjemmesider, facebooksider og youtube-videoer, hvor der er mulighed for at genhøre musikken, så hvis man ikke passer på, kan man komme til at bruge lang tid der. Jens-Emil Nielsens rejse gennem rockmusikken fortsætter garanteret, så næste gang skal vi se på 80erne, og det må blive mere med Gnags, Anne Linnet, og andre af de kunstnere, som er præsenteret allerede her i 70'erne.