Ondskabens ansigter

Visninger: 1664

Af Ulla Weishaupt

Der er skrevet mange bøger om krigens rædsler og de mennesker, der står bag. Men mange af dem er centrerede omkring kendte krigsforbrydere, ofte mænd med høj rang, magt og indflydelse. I den henseende skiller Anders Otte Stensagers bog ”Ondskabens Ansigter” sig ud, idet hovedparten af de personer han skildrer, er ganske almindelige jævne mennesker, der blev en del af et uhyggeligt system, hvis fornemste opgave var at udrydde individer, der ikke passer ind i der nye styrer.

Det begyndte med, at de blev indrulleret i T4-programmet i efteråret 1939, et program for medlidenhedsdrab på Det Tredje Riges sindslidende og handicappede. Da programmet blev stoppet i august 1941, var ca. 70.000 mennesker blevet ombragt. Efterfølgende blev en del af medarbejderne sendt til Polen til jødeudryddelsen med kodenavnet "Aktion Reinhardt", hvilket vil sige gasning af godt 1,7 million mennesker i de tre dødslejre Belzec, Sobibor og Treblinka.

Det er på mange måder en barsk bog, der viser de mørkeste sider af menneskeheden. Men det er også en bog der giver masser af stof til eftertanke, for under de “rette” omstændigheder kunne en lignende situation sagtens opstå igen. Jeg har under læsningen virkelig tænkt meget over, hvad der får mennesker til at gøre, som de gør. Jeg kan ikke lade være med at spørge mig selv, hvis jeg var født i en anden tid og på et andet sted, kunne jeg så også have været med til at begå disse overgreb mod menneskeheden. Jeg ved det ikke; for nogle af de personer der er portrætterede kom forråelsen snigende, medens der hos andre var en sadistisk glæde ved jobbet i udryddelseslejrene. Fælles for størsteparten var dog, at de kom fra ringe kår og havde en omskiftelig fortid bag sig, ofte med periode af arbejdsløsheds og manglende tilhørssted, så måske de derfor var lettere at manipulere med.

Det er en velskrevet bog, der nøgtern beskriver de enkelte personers levnedsforløb, og deres medvirken i nazisternes udryddelsespolitik, hvilke arbejdsopgaver de havde, og hvordan rammerne om deres dagligdag var. Bogen er suppleret med masser af fotodokumentation, og bagerst i bogen er et sammendrag over de mennesker, der berettes om, efterfulgt af en række bilag bestående af ordforklaring, kort, litteratur henvisninger og noter.

Anders Otte Stenager (f. 1968) er uddannet arkæolog fra Københavns Universitet. Han har tidligere skrevet flere artikler om nazisternes propagandamisbrug af dansk oldtid, den arkæologiske udforskning af de tidligere tyske kz- og udryddelseslejre og biografien Dødens engel Josef Mengele (People’s Press 2011).

[Historie-online.dk, den 4. januar 2023]