Gyldendals bog om engle

Visninger: 6797

Af  cand.mag. Mads Christensen

Charlotte Christensen har skrevet en bog om engle, som det er svært at komme ind på livet af. Forfatteren, der er mag.art. i kunsthistorie, er meget vidende indenfor flere områder, altså lidt af en polyhistor, hvilket i dette tilfælde synes at gøre mere skade end gavn.

CC vil nemlig gerne oplyse, præsentere og trække frem – alt hvad hun ved om emnet, men det udmatter simpelthen læseren, i hvert fald den, der intet ved om angelologi,

Projektet for værket er ”[…] at fortælle englenes historie kronologisk med udgangspunkt i Det Gamle Testamentes bøger” over jødedom, tidlig kristendom, islam,  middelalderkrist-endom, indenfor kunsten (fra Dantes 13. århundrede til vore dage), og lyder det af meget, så er det faktisk kun et skrabet rids af bogen, for kompositionen rummer et hav af afsnit og underafsnit. Bogen vil ”[…] hellere pege på mangfoldigheden, end den vil forsøge at give nogle for kategoriske svar på englespørgsmålene, som ikke tager højde for de tusinde af modstridende udsagn, der findes i både hellige og verdslige skrifter og billeder. […] Histo-rierne om disse gådefulde væsener er legio, og mange af dem er rigtig gode!”.

Således med forordets sidste bemærkning gelejdes læseren gennem en masse historier, alt for mange, faktisk, og tro mod den indledende bemærkning uden at der gives kategoriske svar (eller svar overhovedet), men læseren vil jo gerne blive klogere på stoffet, vil gerne fordybe sig, og dér svigter værket. I stedet for trækkes man rundt som på en guidet tur på et kunstmuseum med en masse små ophold, hvor der diverteres med basisinfo, anekdoter og afstikkere, der altså ender med, at man taber interessen, og længes efter frokost…