Punge til piger og poge – tasker til tøser.

Visninger: 2683

Af Line Jandoria Jørgensen, formidlingsinspektør ved Andelslandsbyen Nyvang

Restaureringsarkitekt og dr.phil. i historie Kirsten Lindberg har skrevet en bog om punge og tasker baseret på egen samling. Bogen er på 285 sider, rigt illustreret og med både bibliografi, billedliste, kronologisk register, stedregister og ordliste. Bogen behandler ca. 160 punge og 250 tasker, som tidsmæssigt spænder over de sidste 300 år. Bogen er inddelt i temaer, som er baseret på punge-/tasketypen og underinddelt efter det materialer, de forskellige punge og tasker er lavet af. Således kan man i bogen finde punge og tasker af bl.a. skind, garn, perler, stof, brynjearbejde, skildpaddeskjold og metal.

Kirsten Lindberg har en virkelig imponerende samling af punge og tasker, som det er spændende at få et indblik i gennem bogen. Ikke mindst via de mange flotte billeder, der gavmildt er strøet ud over den.
Det meste af bogen er beskrivelser af pungenes og taskernes udseende, materiale og tilvirknings-teknikker, hvilket desværre bliver både ensformigt og kedeligt i længden. Til gengæld er det virkelig spændende, når bogen dvæler lidt ved de flotte genstandes kulturhistorie. Bl.a. som når bogen indledes med en kort beskrivelse af punge fra oldtid til nutid. Som når man får forklaringen på, hvor navnet ”pengekat” kommer fra. Der forklares om de forskellige typer af punges brug før i tiden (som kan være overraskende anderledes i dag). Eller når læseren præsenteres for ”Gå væk tasken” designet til at daske formastelige mandfolk med.
I gennemgangen af de første punge i bogen får læseren desuden et virkelig spændende indblik i, hvordan vores syn på feminint og maskulint har ændret sig gennem tiden. Et spændende tema med tanke på nutidens skarpe opdeling i fx pige- og drengefarver. I 1880’erne fx var rosa og lilla udprægede modefarver – for begge køn. Og i pungens tidligste liv, var den en udpræget maskulin ting.
Desværre er det ret sparsomt med denne tingenes kulturhistorie – især efter bogens første kapitler. De mange flotte punge og tasker bliver ikke i tilstrækkelig grad sat ind i en større historisk og kulturel kontekst. Bogen nævner for mestendelen heller ikke noget om, hvilke livsformer/sociale samfundsgrupper, der har ejet, brugt og levet med disse punge og tasker.

Bogen er værd at anskaffe sig pga. de mange billeder af de flotte og imponerende punge og tasker fra forfatteren samling. Den er værd at læse pga. forfatterens store entusiasme, som skinner igennem bogens sider. Men hvis man interesserer sig mere for kulturhistorie end for håndarbejde og tilvirknings-teknikker, så er bogen desværre også både langhåret og ensformig i sine opremsninger af udseende og materialer for mere end 410 punge og tasker. Men måske er det ikke meningen, at bogen nødvendigvis skal læses fra den ene ende til den anden. Bogen vil fungere glimrende som et opslagsværk i forskellige stilarter og forskellige historiske perioders udtryk. Hertil er bogens kronologisk register bagi en stor gave.

Siden er oprettet 04. januar 2017.