Brudekjole fortællinger

Visninger: 2268

Af Karin Conradsen, arkivar, Vejle Byhist. Arkiv og Stadsarkiv

Kvindemuseet i Danmark – med domicil i Århus – har i 2004 haft en stor brudekjole-udstilling. Om anledningen var det royale bryllup, som det har været tilfældet med lignende temaer rundt om i landet, vides ikke, men sammen med udstillingen har museet udgivet en fin bog om brudekjoler gennem tiderne og den historie, de fortæller.

I forordet gøres det helt klart, at man ikke har til hensigt at give en udtømmende redegørelse for og analyse af bryllupsskikke og brudekjoler. Derimod er man interesseret i at fortælle de historier, som brudekjolerne bærer med sig. Alligevel indledes bogen med en lille, let og informativ redegørelse af traditioner og overtro i forbindelse med bryllupper, bryllupsskikke, ritualer i forbindelse med ægteskabets indgåelse og rollen som hustru, kvinde og medborger. Det er en god og underholdende indledning til det, der er bogens hovedformål: at give et billede af museets samlinger af brudekjoler og fortælle den gode, personlige historie, der følger kjolerne.

Og endelig på side 35 kommer man så til de gode historier: årti efter årti, billede efter billede. Ideen er rigtig god. Der er ingen tvivl om, at udstillingen har haft indhold nok til at kunne bære en bogudgivelse. Det er underholdende, det er let og en rigtig god gaveide til kommende brude (-måske ligefrem også til brudgomme?). Jeg bladrede bogen igennem, da jeg en fredag eftermiddag i sommers for 117. gang ventede på et forsinket tog og bemærkede et par lange øjne fra kvinden, der sad ved siden af mig. Det viste sig, at hun netop skulle giftes dagen efter, og hun var vældig interesseret i bogen og hurtig i gang med at fortælle netop sin brudekjolehistorie.

Joh! – det er rigtigt kvindestof . Billedgengivelserne er for det meste af en udmærket kvalitet, og tekstdelen er godt formidlet.