Menu
Forrige artikel Næste artikel

Livstegn

Kategori: Anmeldelser
Visninger: 625

Af Birthe Korsbæk.

”Livstegn”  er en fortælling om livet i en lille gruppe af jæger-samlere, der levede ca. 4.500 år før vor tidsregning i skovene, ved søerne og langs kysterne i vor del af Verden. Økosystemerne var stadig uforstyrrede og både mennesker og dyr levede helt på naturens præmisser. Menneskene var jægere, fiskere, samlere af årstidens frugter og bær. Man måtte tidligt lære at overleve. Det krævede, at man kunne slå ild, finde ferskvand, bygge ly, skaffe sig mad, samle forråd til vinteren, og ikke mindst holde sig gode venner med åndeverdenen.

De grundlæggende menneskelige følelser var ikke forskellig fra nutidens menneskers. Man følge glæde, sorg, længsel, frygt, vrede, sult, seksuel opstemthed, ømhed, forelskelse o.s.v.

”Livstegn”  er en fortælle/oplæsningsbog om disse mennesker, og hvert kapitel opfordrer til, at man tager en debat og/eller et undervisningsforløb op om relevante temaer fra kapitlet. F. eks. biologiske temaer som sanser, blodkarsystem, åndedrætssystem, stress, drømme, nervesystem forplantningsadfærd , fødeoptagelse og meget meget mere. Desuden vil det være relevant at tage emner op fra floraen og faunaen i den uforstyrrede natur.

Historisk er der også meget stof til debat og eftertanke. Forfatteren har på en glimrende måde prøvet at bibringe læseren/lytteren en fornemmelse af datidens menneskers tankeverden og levevis. 

Set i undervisningsøjemed har forfatteren efter min mening begået ikke mindre end en genistreg. Det handler om at skabe et ”fortællerum”, lære de enkelte kapitler, så man kan fortælle på en levende måde. En velfortalt historie skaber ro i klassen, og hvis fortælleren har evne til at skabe eftertænksomhed og spænding, indeholder dette værk et stort potentiale af virkelige stjernestunder i en klasse, hvorefter man, når fortryllelsen er hævet, kan behandle udvalgte biologiske temaer. Fortællingerne skal altså virke som øjenåbner og igangsætter.

Bogens ydre handling er enkel: En stamme bliver overfaldet, en ung dreng bortføres som gidsel, flygter og overlever i vildmarken til han møder en venlig stamme. Her fortsætter han sin oplæring til voksenlivet, til han kan vende hjem til sin egen stamme igen. Vi får skiftevis fortalt om den berøvede stammes kamp for at genskabe en tålelig tilværelse og den bortførte drengs følelser og kamp for at vende hjem. Fortællingens værdi ligger altså på det indre plan i skildringen af de menneskelige følelser og urmenneskenes forestillingsverden. Den enkle handling er derfor ikke til hinder for, at fortællingerne ofte er åndeløst spændende.

Fortællebogen har så mange forskellige emnemuligheder, at den faktisk kan bruges i undervisningen af børn og unge og voksne i alle aldre. Det handler bare om, at underviseren/fortælleren vælger de relevante emner for årgangen.

Fortælling i undervisningen har været lidt på retur, men fortjener bestemt en ny opblomstring. Denne fortællebog er bestemt et rigtig godt redskab for enhver, der har fortællelyst.

 

Forrige artikel Næste artikel
Se relaterede artikler
Tiberius - en biografi
Til hele rigets rigets værn
Antikkens 7 Vidundere