Blodigt opgør

Visninger: 3570

Af Ullas Weisshaupt

Vi skal kende vores historie og vores ophav, det er i min optik en forudsætning for at kunne begribe bare lidt af det samfund, vi befinder os i i dag. Skal man skabe interesse for historie, er det vigtigt, at børn i en tidlig alder bliver informeret om vores fortid, og gerne på en inspirerende og fængslende måde. Det være sig interaktive udstillinger på museum, frilandsmuseum, vikingemarked, film eller gode bøger. ”Blodigt opgør” er at fint eksempel på den sidste slags.

Det er en stegende varm høstdag og folkene i marken trænger til et pusterum, men just som de har sat sig, kommer Herremanden fulgt af ridefogeden og et par soldater forbi. Herremanden er som vanligt i dårligt lune og truer bønderne i gang Stemningen er dårlig, og bedre bliver det ikke, da Ebbes mor den samme aften skal hænges. Herremanden er af den overbevisning, at hun med sine heksekunster er skyld i den dårlige høst. Ebbe udtænker en plan for at redde sin mor, det lykkes i første omgang, men omkostningerne er dyre, for Ebbe kommer til at dræbe en af herremandens soldater. Men det bliver samtidig startskuddet til et oprør.

Det er en velskrevet kort historie fra fæstebøndernes tid. Personligt kunne jeg godt have ønsket mig lidt mere beskrivelse af livet som fæstebonde, hvilket også kunne underbygge, hvorfor nogle vælge oprøret med fare for liv og lemmer. Mit barnebarn syntes, det var en sej historie, og bogen dannede da også et fint oplæg til en snak om tiderne den gang. Så jeg vil da anbefale at købe bogen som gave til et barn i 10-13 års alderen, som kan lide at læse og lige mangler en god historie.

”Blodigt opgør” er den første i rækken af en serie bøger, af forfatteren Jesper R. Pein Pedersen, der med sine fortællinger vil dykke ned Danmarks rå, spændende og barske historie. Hvis efterfølgerne bliver på niveau med denne første bog, så er det et sikkert hit, hvis man skal tro mit barnebarn, som har fået lov at være testlæser over for mig.

[Historie-online.dk, den 24. august 2020]