Nullerne

Visninger: 3019

Af Jesper Meyer Christensen

Det er såmænd ikke mere end 13 år siden, at mange af os havde fornøjelsen af at opleve det sjældne, men dog tilbagevendende fænomen i form af årtusindskiftet. Og knapt var det nye årtusindes første dekade bragt til ende, før den havde påtaget sig det samtidshistoriske prædikat: Nullerne. Men hvad skete der politisk i disse ti år, hvor Danmark først havde en statsminister Rasmussen, der blev afløst af en anden Rasmussen, som så igen blev afløst af den tredje og foreløbig sidste Rasmussen? Et bud på dette er at finde i indeværende bog, der i ord og tegninger udgør et politisk potpourri over denne periode.

Ophavsmændene til dette værk er gamle i gårde; Politikens skarpe håndtegner, Roald Als, har ført den altid satiriske pind, og gode gamle Søren Mørch har komplementeret disse tegning med de historiske ord og sætninger. Bogen er ikke bygget op kronologisk, men søger i stedet at genopfriske læserens hukommelse om nullerne gennem en række overordnede temaer. Disse spænder vidt, lige fra efterløn og Muhammed-tegningerne til kongehuset og EU.

Der er dog ikke så meget nyt at komme efter. Roald Als’ altid skarpe tegninger er ikke nye, men derimod blot en samling af udvalgte og allerede bragte tegninger, som den daglige læser af Politiken har set før. Nye er dog Søren Mørchs historiske fortælling, der – dog uden at være specielt prangende – fungerer fint sammen med de morsomme tegninger.

Konceptet med en sammenblanding af politik-historiske fortællinger og satiriske tegninger er heller ikke nyt. Et eksempel på dette er Ekstra Bladets Bent Falbert og tegneren Morten Ingemanns karakteristik af Danmarks ledere i bogen 41 statsministre, der udkom i 2011. Mørch og Als’ bog falder således inden for denne tradition, der ikke just kan siges at bedrive større historiske meritter, men hvor den satiriske refleksion til gengæld er i top.