Sagn og gode historier - Sydlige Sjælland

Visninger: 3396

Af Birthe Korsbæk.

Da den gode Gud fik nok af lysenglen Lucifer, som jo ellers havde været hans yndling, men som efterhånden blev lidt ”for meget”, blev Lucifer nedstyrtet til Jorden og Helvede sammen med en tiendedel af alle englene (som åbenbart havde været medløbere).  På vejen ned blev Lucifer forvandlet til Fanden selv og engleskaren blev til smådjævle og andet uhyggeligt kryb. Nogle styrtede i havet og blev til havmænd og havfruer. Nogle faldt ned i skovene og blev trolde og nisser, nogle blev ellefolk, nøkker, og meget andet kravl.

Alle disse væsener, der knytter sig til fortidens overtro har altid fascineret menneskene. Om disse væsener handler denne sagnskat fra det sydlige Sjælland. Til høje, moser, kirker, kirkegårde og gamle træer m. m. knytter disse sagn sig. Mange af dem ses afbildet i kirkernes kalkmalerier. Andre uhyggelige åndevæsener er opstået ved, at mennesker, der levede et egoistisk og syndefuldt liv, blev dømt til en evig byrdefuld færden på jorden uden fred i graven.

Sagn og fortællinger om disse væsener og menneskenes forhold til dem er indsamlet i denne samling, som er en sand sagnskat. Sagnene fortælles i forskellige variationer og udlægninger, og forfatteren har rejst rundt og indsamlet, hvad han har kunnet opsnuse af sagn om spøgelser og ”de underjordiskes” huseren i gamle træer, kirker, moser, høje, stendysser m. m.

Mange af sagnene har flere variationer, og forfatteren har taget med, hvad han har kunnet opsnuse af overleverede fortællinger.

Det har været noget af et indsamlingsarbejde, og det har været værd at gøre!!

Samlingen af sagn fra det sydlige Sjælland ligner fortællinger, som man kan støde på overalt i landet. Det er en spændende ide´ at få samlet og kortlagt disse fortællinger, som i generationer har været fortalt fra barn til voksen, og det kunne være værdifuldt, hvis forfatteren ville fortsætte arbejdet, men det kan let blive noget af en livsopgave. Foreløbig er bind 2 planlagt, og læserne opfordres til at bidrage med, hvad man måtte have hørt af sagn, - og vi kender jo alle nogle.

Engang var disse fantastiske fortællinger om mærkelige væsener bestemt ikke overtro, men en realitet i Guds skaberverden, - en samling skræmmebilleder, der fortalte om, hvad der kunne ske, hvis man bar sig dumdristigt eller letsindigt ad og undlod at lytte til advarsler. Midler til at holde menneskene på rette vej! Derfor er de i høj grad en vigtig del af vores forståelse af forhistorien og forne slægters livsvilkår.

Ideen med en sådan indsamling af sagn er rigtig god, og samlingen er en sand gave til alle bedsteforældre, for hvor trives disse gamle sagn bedre end i fortællinger fra bedsteforældre til børnebørn?