Karthago

Visninger: 1052

Af Jytte Kjær Schou

En omfangsrig og velfungerende historisk spændingsroman om krig og kærlighed med bombardementet af Shellhuset i 1945 som omdrejningspunkt.

Ortopædkirurg og forfatter Steffen Jacobsen er bl.a. kendt for sin historiske thriller ”Da blev jeg døden” om Bohr og atombomben. Også i ”Karthago” spiller atombomben en afgørende rolle. Heisenbergs anvisninger på at bygge en atombombe ligger nemlig i Shellhusets kælder. Både de allierede og Sovjetunionen er naturligvis ivrige efter at få fingre i anvisningerne.

Snart er John, udsendt af SOE, og Asta, den unge smukke frihedskæmper fra BOPA, samt den sovjetiske oberst Kirill Jenko involveret i den nærmest umulige opgave at sikre sig papirerne og time det med briternes planlage bombardement af Shellhuset, med kodenavn Karthago. For at det kan have bare en lille chance for kunne gennemføres, må de tre indgå en uhellig alliance. Asta bliver modvilligt overtalt til at lade sig ansætte som sekretær i Shellhuset. Hvem der i sidste ende løber af med sejren er ikke oplagt. Missionen lykkes, men Asta har sin egen vilje, og hun stikker af med de mikrofilmede papirer. De er alle tre i stand til at dræbe for sagen, men så kommer alment menneskelige følelser som kærlighed og venskab i vejen og overtrumfer ideologiske uoverensstemmelser, og de finder sammen i en storstilet fremtidsplan. Herfra udvikler handlingen sig i uventet retning og bliver til lidt af en røverhistorie. Mere skal ikke røbes her.

Forfatteren er en mester i at opbygge spændingen. Der er mange spring i tid og sted, og historien starter i Washington, DC, 30 år efter bombardementet. To gamle venner, en amerikansk og en sovjetisk efterretningsagent, der har intimt kendskab til begivenhederne omkring bombardementet og tiden derefter, beslutter sig for at fortælle den dramatiske og farverige historie til en yngre FBI-agent. Han viser sig at være smartere, end de regner med, og er i virkeligheden hyret til at efterforske de to gamle mænds rolle i forløbet. Den unge efterretningsagent bliver spændt på pinebænken, mens de to gamle venner doserer historien i små, velvalgte bidder, spredt ud over flere dage.

Ikke alle bryder sig om blandingen af fakta og fiktion, fordi det undertiden kan være svært at skelne dem fra hinanden, men jeg synes, det virker udmærket i denne roman. Der er gode, faktuelle afsnit om de sidste måneder af besættelsen, hvor tyskerne var godt i gang med at trevle modstandsbevægelsen op og havde samlet en masse oplysninger om den i Shellhuset. Bl.a. derfor var bombardementet vigtigt. Man får et indtryk af, hvad der foregik i Gestapos højborg, og forfatteren viger ikke tilbage for at beskrive torturscener. Selve det vellykkede bombardement beskrives og det tragiske bombardement af Den Franske Skole, hvor 2. og 3. bølge af bombefly tog fejl af målet og dræbte flere børn og nonner. Vi hører desuden om amerikanernes indsats for at opspore og indfange tyske kernefysikere i de sidste kaotiske måneder af krigen. Det er de historiske kendsgerninger. Bogens bud på spredningen af atomvåben hører til i den fiktive del.

Steffen Jacobsen er ubestrideligt en dygtig spændingsforfatter, der forstår at opbygge et fængende plot. Miljøbeskrivelserne er gode, og personbeskrivelserne er dækkende uden at gå i dybden. En roman, der ikke skuffer spændingshungrende læsere af murstensromaner, som samtidig værdsætter en god historisk baggrund.

[Historie-online.dk, den 14. juni 2023]