Nina

Visninger: 360

Af Thomas Oldrup

Otto Martin Møllers lille roman Nina er fra 1883. Og det er et forbavsende moderne psykologisk portræt af Nina von Hohenfels, der er en rigtig player. Hovedpersonen, den naive astronomiassistent Dr. Otto Jünger, bliver straks opslugt af den lunefulde Nina, fra første gang han møder hende, selvom ”hun var alt andet end smuk”. Nina beskrives med adjektiver, sammenligninger og væremåder, der er skiftevis traditionelt maskuline og traditionelt feminine. Det giver et forvirrende, fascinerende og meget queer indtryk af hende. Han får indtrykket ”af at stå overfor et fænomen. […] en ejendommelig og interessant karakter […] Hvem og hvad var hun? […] et højst originalt menneske.” Hun siger selv at ”jeg er bizar, meget mere bizar, end De kan ane.”

Den hemmelighed, Nina gemmer på, er naturligvis, at hun er tiltrukket af kvinder. Dr. Otto tænker, ligesom horder af senere heteromænd, at det skal han da nok få helbredt hende for, tøhø. Og hun prøver virkelig at blive forelsket i den kyske Dr. Otto, men det lykkes ikke.

Det historisk interessante er ikke historien, men at Nina sandsynligvis er den første lesbiske romanhovedperson i dansk litteraturhistorie.

Det hævder i hvert fald litteraturforskeren Dag Heede i den fremragende indledning til bogen (som jeg nok hellere ville have haft som et efterskrift, da det afslører hele plottet). I den veloplagte introduktion kalder han romanen for en seksualhistorisk pionertekst. Selve kategorien ’lesbisk’ var da også først blevet ’opfundet’ og introduceret som begreb 14 år tidligere. Ordet lesbisk (eller tribade, som man også brugte i samtiden) bruger Møller dog ikke.

Romanen er en interessant mellemstation mellem 1800-tallets lidenskabelige romantik og den dekadence og seksuelle videnskabelighed, der fulgte. Ninas ’bizarhed’ beskrives i bogen som ”noget uhørt, noget unaturligt, og det unaturlige forfærder uvilkårligt.” Men også som ”en forbigående sjælssygdom […], som kunne helbredes”. Og Nina er en superspreder. Fortællingen er således fra en vigtig periode i seksualitetshistorien, hvor man gik fra at betragte seksuelle forhold mellem kvinder som andet end en syndig handling. Nu sagde lægevidenskaben, at det skyldtes en sygelig og afvigende personlighed, og at det måske kunne repareres. Man kan sige at homoseksualitet gik fra at være en synd mod Gud til at være synd for dem…

Nina beskrives ufordømmende og indlevende, og bogen er hverken sensationslysten, udleverende eller pornografisk. Det er helt enestående med en psykologisk beskrivelse af en lesbisk kvinde i 1880’ernes litteratur. Mærkeligt nok blev bogen hurtigt glemt efter at den udkom i 1883. Nu er den tilgængelig igen, grundet det lille idealistiske forlag Ti Vilde Heste, der har udstyret den med et enkelt og elegant layout. Tak til dem. Den anbefales til alle, der interesserer sig for queer- og seksualhistorie.

Som videre læsning kan anbefales Karin Lützens klassiker Hvad hjertet begærer om lesbisk historie, der udkommer i en opdateret udgave i næste måned.

[Historie-online.dk, den 10. april 2024]