Menu
Forrige artikel

Danmarks første lokomotiv, ODIN

Kategori: Nyheder og aktiviteter
Visninger: 9857

 

Danmarks Jernbanemuseum inviterer alle til en særlig festdag lørdag den 15. september. Her præsenterer museet resultatet af 14 års arbejde. Siden 2005 har museets frivillige under ledelse af Jørgen Lindevall, museets værkstedsansvarlig, arbejdet på en 1:1 køreklar kopi af Danmarks første lokomotiv, ODIN. Det er bygget helt fra bunden og uden det originale lokomotiv fra 1846 som pejling. Det er en fantastisk præstation, da de originale tegninger af ODIN for længst er gået tabt, og de enkelte dele er produceret af special-håndværkere.

Kl. 11 præsenteres ODIN på museets drejeskive og fra kl. 11.45 har publikum mulighed for at få en tur med ODIN på museets egen strækning. Der er en gratis pølse + en ODIN-øl eller sodavand til alle gæster. Samme dag åbner udstillingen Nye tider, som tager udgangspunkt i ODIN og årene omkring 1847, hvor den første jernbane i det danske kongerige åbner.

Det oprindelig ODIN

Det oprindelige lokomotiv Odin kom til Danmark i 1846 og var med ved indvielsen af den første jernbane i det danske kongerige i 1847. Strækningen gik mellem Roskilde og København. Det nye transportmiddel blev fra begyndelsen flittigt brugt. Mange benyttede banen som en forlystelsesbane og var ”turister” i Roskilde eller København. Banen fik dog også en anden betydning. Nu kunne der fragtes langt flere tons gods end med hestevogne. Og det tog kun 53 minutter mod tidligere mindst 2½ time. Jernbanen skar sig gennem landskabet. Hvor der tidligere havde været fri færdsel, var der nu brug for regler og restriktioner, så ulykker kunne undgås. Danmarks Jernbanemuseum har bygget en kopi af ODIN for at kunne vise, hvordan et lokomotiv fra den periode ser ud, og hvordan det fungerer. ODIN – og dets samtidige lokomotiver – adskiller sig nemlig væsentligt fra andre lokomotiver, der er bevaret på Danmarks Jernbanemuseum. Museet udstiller i dag Danmarks ældst bevarede lokomotiv, H40, fra 1868. På de tyve år mellem ODIN og H40 er der sket en væsentlig udvikling. ODIN repræsenterer de første år med jernbane i Danmark og kan folde den historie ud.

Hvem har bygget ODIN?

Det originale Odin blev ophugget i 1876, og de originale tegninger af Odin gik tabt, da den engelske fabrik, Sharp Brothers i Manchester, hvor Odin blev bygget, brændte. Heldigvis havde en tidligere ansat bevaret en ordrebog, hvori der stod, hvilke ønsker den danske stat havde til materialer til de første lokomotiver. Grundtegningsmaterialet er udarbejdet på basis af en lang række lokomotiv- og arkivstudier af de to engelske specialister Michael R. Bailey og John P. Glithero. Deres tegninger er gengivet i bogen The ODIN-Projekt, som har dannet grundlag for museets byggeprojekt. Museets kopi er bygget i museets fredede remise i Roskilde under ledelse af Jørgen Lindevall, museets værkstedsansvarlig. Størstedelen af arbejdet er udført af en gruppe af museets frivillige. De har tildannet og samlet, herunder sammennittet dele, der er udskåret og produceret hos specialhåndværkere i ind- og udland eller på museet.

Se hjemmeside

Historie-online.dk, den 11. september 2018

Forrige artikel
Se relaterede artikler
1700-tallet på Gammel Estrup
Jagten på danmarkshistorien
Jernbanehistorien på museum