Menu
Forrige artikel

Museum på Rejsen 13: Zeppelin Museum am Bodensee

Kategori: Temaer
Visninger: 10639

 

Bodensee er en stor indsø, som får vand fra Alpernes mange floder, bl.a. Rhinen. Søens bredder deles af tre lande, mod syd Schweiz, mod øst Østrig og mod nord Tyskland, nærmere bestemt delstaterne Bayern og Baden Würtemberg. Byerne langs den tyske del er gamle og velbevarede f.eks. Lindau, Meersburg og Konstanz med huse fra middelalderen. Det samme gælder ikke byen Friedrichshafen. Den blev smadret under anden verdenskrig.

Ved Bodensee kan man, bedst som man sidder i solen på en havnerestaurant og nyder en ret mad, måske ”Spätzle” (pastaret) og dertil en ”Radler” (øl med citronvand), forbavses ved at se en lang cigarformet tingest komme svævende langs kysten. Den støjer ikke, bevæger sig sindigt frem på himlen omtrent med samme fart som en bil. Det er en zeppeliner! Den tager passagerer om bord på en flyvetur rundt ved Bodensee. Det er ikke tilfældigt, at dette luftskib flyver rundt ved Bodensee, for her hører zeppelineren hjemme. Her blev den opfundet og fremstillet.

 En zeppeliner over Bodensee, 2016

Hvis man vil vide noget om dette meget specielle luftfartøj, så skal man besøge Zeppelin Museum i Friederichshafen. Museet ligger på havnen i en ombygget banegård i Bauhaus stil. Det blev åbnet i 1996 og rummer samlinger af teknik og kunst, der vises på 4000 kvadratmeter. Omkring en kvart million gæster besøger årligt stedet, som også har arkiv, bibliotek, skoletjeneste, museumsbutik og restaurant. Museets samling om lufskibsfart er verdens største og udstillingerne er tekstet på tysk og engelsk.

Den besøgende træder kort efter indgangen ind i et stort rum og under loftet hænger en kopi skala 1:1 af passagerdelen af zeppelineren "LZ 129 Hindenburg". Men før vi går om bord i den, må vi vide noget om luftskibets historie og menneskene bag denne historie. Den får vi.

Graf Ferdinand von Zeppelin, født 1838 i Konstanz, var uddannet som ingeniørofficer og blev general i den würtembergske hær. I 1891 blev han afskediget og brugte derefter al sin tid på konstruktion af en styrebar luftballon. Hans arbejde blev afvist af myndighederne og i offentligheden blev han gjort til nar. Han fik dog nogen økonomisk støtte, satte sin formue på højkant og konstruerede i 1899 en styrbar luftballon, som året efter foretog flere flyvninger over Bodensee. Zeppelins konstruktion udmærkede sig ved at være en cigarformet brintfyldt ballon i et aluminiums skelet. Luftskibet blev drevet fremad ved to propeller og styret med haleror fra en fast kabine under ballonen. Grev Zeppelin blev nu hyldet for sin pionerindsats, og trods flere ulykker kunne han grundlægge et firma "Luftschiffbaugesellschaft GmbH", og det lykkedes at få det tyske militær som kunde. Zeppelin foretog selv flere rejser med luftskib. Den 18. sept.1912 landede han på Kløvermarken i København med luftskibet "Hanse". Et luftskibsselskab, DELAG, verdens første for luftfart, satte zeppelinerne i drift med passagerer og indtil 1914 var luftskibsfarten i fremgang.

Krigen stoppede den civile luftfart, og de tyske luftskibe blev brugt til rekognoscering og bombninger, men det viste sig snart, at luftskibene var alt for sårbare. Flyvemaskiner overtog luftrummet. I erkendelse af flyvemaskinens muligheder begyndte Zeppelin-Werke Friederichshafen også at bygge flyvemaskiner. Graf von Zeppelin døde i 1917.

Zeppelinernes tid var dog langt fra omme. De blev efter krigen videreudviklet og havde succes som post- og passagerluftfartøjer og brugtes til ekspeditioner. I 1929 fløj luftskibet "Graf Zeppelin" jorden rundt på 21 dage. Året efter fløj luftskibet over Antarktis. Noget af det man som gæst på museet forbløffes over, er den rolle luftskibene spillede i den civile luftfart i 1930-erne. Der blev opretholdt rutefart til USA,  og Brasilien.

  Postkort med Graf Zeppelins jordomrejse indtegnet

Det er her vi træder om bord i den rekonstruerede del af zeppelineren "Hindenburg" og man ser, at der er kælet for indretningen. Stolene er Bauhaus-stil og alt er funktionelt. Man kan bese sovekabinerne med opklapbare håndvaske og salonen. En rejse med luftskib har været luksus. De der kunne, betalte gladeligt for den hurtige transport, 80 timer over Atlanterhavet.

Den genskabte passagersalon i "Hindenburg" med kort med datidens forskellige skibs-, fly- og zeppelin-ruter over Atlanterhavet og stole og borde i Bauhaus-stil.

Uheld med luftskibe fik midt i 30-erne luftskibsselskabets ingeniører til at skifte opdriftsgassen fra den brandfarlige brint til helium, som ikke kan brænde. Men luftskibet "Hindenburg" måtte pga. manglende helium tanke brint og ved landing i Lakehurst, New Jersey d. 6. maj 1937 gik der ild i luftskibet. 36 mennesker omkom i det kæmpebål, som branden udløste. Ulykken blev filmet og kommenteret og gik verden rundt. Tragedien satte punktum for zeppelinernes tid. Ingen ønskede længere at flyve med luftskib! På museet ses vragrester og personlige efterladenskaber fra "Hindenburg", og der er oplysninger om de omkomne og beretninger fra de som overlevende.

Under anden verdenskrig kæmpede de krigsførende om luftherredømmet, men det var flyvemaskiner det drejede sig om.  "Luftfahrtschiffbau Zeppelin GmbH" arbejdede med Dornier flyfabrikken sammen om  fremstilling af militære fly, hvilket var årsag til at Friederichshafen blev bombet og lagt i ruiner i 1944.

Efter den dramatiske rejse med luftskib kan man lande roligt i museets anden del, nemlig kunstsamlingen. Eller kan man? Samlingen rummer mange foruroligende malerier. De fleste kunstnere er fra egnen om Bodensee og malerierne er fra 1910-erne til 30-erne, en tid hvor overskriften i samfundet var opbrud og kurs mod det ukendte. Måske en situation vi i det ny årtusinde kan genkende? Datidens samfundskritiske kunst sætter fingeren steder, hvor det gør ondt.

 Maleri af Otto Dix. Bag ungdommens skønhed lurer alderdommens forfald og døden.

Man kan synes at flyteknik og kunst er et mærkværdigt mix, men i kontraster tegner sig nye spændende indtryk.  Det gælder i alt fald for Zeppelin Museum.

 

Ole Mortensøn

Se de øvrige artikler i Museum på Rejsen

[Historie-online.dk, den 3. juli 2019]

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Museum på Rejsen 35: Höganæs Museum
Museum på Rejsen 44: Hong Kong
Museum på Rejsen 40: Schloss Neuschwanstein