Sundets røde nelliker

Visninger: 2683

Af Ulla Weishapt

De fleste af os kender historien om de nordsjællandske fiskere, der hjalp jøder og modstandsfolk over Øresund til sikkerhed i det neutrale Sverige. Der er skrevet en del romaner og lavet mange film over emnet, og nu er Conny Palmkvist aktuel med endnu en bog om de mennesker, der satte livet på spil i et forsøg på at redde andre. Der er tale om bogbinder Erling Kjær fra Helsingør, der sammen med politimanden Thormod Larsen, journalisten Børge Rønne og politirevisoren Ove Bruhn, der i slutningen af 1943 dannede gruppen Helsingørs syklub. Klubben hjalp jøder og andre, der var jaget af nazisterne til Sverige. Erling stod for transporten i en lille motorbåd, og de tre venner stod for logistikken frem til afgang. På den svenske side hjalp svenske sikkerhedspoliti med det videre forløb.

Men i sommeren 1944 greb Gestapo ind. Børge Rønne blev arresteret, men det lykkedes den hårdt sårede Thormod Larsen at komme til Sverige. Erling Kjær blev 12. maj 1944 snuppet af en tysk patruljebåd og efter en tur i Frøslev lejeren, blev han i september sendt videre til kz-lejren Neuengamme, hvor han var blandt dem, der overlevede. Det lykkedes for Ove Bruhn at holde sig på fri fod og flygte til Sverige.

Det er en velskrevet bog med en del fotodokumentation. Det irriterer mig lidt, at den er skrevet i nutid, det virker forstyrrende på min læsning. Man mærker dog helt klart, at det er et emne, der optager Conny Palmkvist, og som han har en stor viden om. Bogen bygger i store træk på ikke tidligere offentliggjorte private samlinger, og bagerst i bogen er en glimrende kildehenvisning, der bl.a. indeholder en del links til sider, hvor det er muligt at dykke dybere ned i emnet. Bogen er i øjeblikket ved at blive omsat til en dokumentarserie, som skal vises på DR.

Conny Palmkvist (1973) er forfatter, redaktør og litteraturkritiker og debuterede i 2005 med den anmelderroste dokumentarroman “Hej då, allihopa”. Historien om Helsingør Syklub hørte Conny Palmkvist først tale om, da han drak kaffe med en ældre veninde, som fortalte, at hendes far var blevet skudt af Gestapo på er strand uden for Helsingør i 1944. Det blev også startskuddet til dokumentarfilmen “Flykten över Sundet”, som Conny var med til at lave, og den har været vist elleve gange på dansk tv.

Sundets røde nelliker har været en kæmpe succes i hjemlandet, og han har vundet de svenske priser Gisela och Oscar Trapps minnespris og Lengertz litteraturpris.

[Historie-online.dk, den 20. oktober 2021]