Menu
Forrige artikel

U 15 - det første offer

Kategori: Anmeldelser
Visninger: 983

 

Af Kresten Søe

Seks korte fortællinger om ubådskrigen under første verdenskrig

Journalist Knud Jakobsen fra Sea War Museum fortsætter i denne lille bog sin serie om tyske ubåde fra søkrigen under første verdenskrig.

Titelhistorien indleder dels med søkrigens vilkår og en redegørelse for den engelske flådestrategi, som til en vis grad kom bag på den kejserlige marine, der havde regnet med en nærblokade af de tyske nordsøhavne.

I stedet lagde Grand Fleet en fjernblokade på en linje mellem Norge og Skotland. Til trods for at der nu var længere vej til anslag mod de engelske skibe, valgte tyskerne at sende de ældre petroleumsdrevne ubåde i kamp frem for de helt nye diesel-elektriske, hvor besætningerne endnu ikke var tilstrækkeligt erfarne.

Alle omkom på grund af en simpel procedurefejl

U-15 gik her på tragisk vis tabt få dage inde i krigen i august 1914. Ubåden blev vædret af den engelske krydser HMS Birmingham. Den egentlige årsag var dog, at man hos tyskerne ved en fejl ikke var gået over til den lidt mere risikable men langt hurtigere krigstids dykkeprocedure. U 15 var derfor prisgivet ved at skulle hænge alt for længe på overfladen.

Der var ingen overlevende, og nøjagtigt hvad der skete, blev først opklaret, da Sea War Museum Jutland i 2021 i Nordsøen fandt ubådens vrag med det skæbnesvangre hul fra krydserens stævn.

Flere af beretninger har danske agerende - fx historien om dampskibet Indiens sidste rejse i 1918.
Her var den uindskrænkede ubådskrig under fuld udfoldelse, og skibet blev sænket af U 152 på Atlanten. Ubåden, som var banemand, var af en bemærkelsesværdig type på hele 2000 tons. , der oprindeligt var designet som blokadebryder for fragt fra USA til Tyskland, men nu senere blev udrustet med en svær kanonbevæbning.

På Indien omkom 29 søfolk. Kun ni besætningsmedlemmer - seks danske og tre svenske sømænd - overlevede i redningsbåd nummer 2, som blev ført af styrmand Hans Christian Tversted fra Skagen.

En fortvivlet fars opråb til kejseren

Blandt de øvrige beretninger er om dampskibet Frode, som vest for Irland blev sænket af en tysk ubåd. Her benyttede som et kuriosum en tysk sømand ombord på det danske skib lejligheden til at hoppe af fra det danske skib. En dåd, der blev mødt med åbne arme af landsmændene i ubåden.

Mest gribende er den tragisk er historien om Ernst August Krüger, derpå en torpedobåd var et af de mange ofre i Jyllandsslaget.

Knud Jakobsen fortæller her historien om den knuste far, der offentliggjorde et indlæg i aviserne, der talte de mange ofres sag i form af et direkte angreb på Wilhelm II, hvor Krüger far dels gik i rette med Kejseren salvelsesfyldte pris til Krupps granater og panser dels reciterede det femte bud i angreb på selve krigen.

Unikt fotomateriale og fin dansk vinkel på begivenhederne

Tilsammen fortæller de seks historier om meningsløshed og fortvivlelse blandt de mange skæbner i en krig, der både foregik mod havets elementer og i en kamp med store ofre blandt søfolk på begge sider. Men også en krig, hvor der blev udbetalt tårnhøje udbytter til rederiernes aktionærer, samtidigt med at de omkomne søfolks pårørende måtte nøjes med smukke mindeord frem for erstatning.

En af bogens trumfer er det unikke fotomateriale, hvor Knud Jakobsen har lagt et stort arbejde i en gennemgribende grafisk bearbejdning.

Udgangspunktet var gamle fotos i en generelt sørgelig forfatning, som nu i bogen fået nyt liv i en grafisk digital genopfriskning, der giver et særdeles solidt løft til bogens samtidsatmosfære.

Yderligere er der, som i Knud Jakobsens øvrige bøger, lagt et stort arbejde i opsporingen af hidtil ikke offentliggjort materiale fx via nutidig familie og efterkommere. Som eksempel kan nævnes det eneste eksisterende foto af U 15s ulykkelige kaptajn Richard Pohle, som Knud Jakobsen fandt hos hans 86-årige nevø, der bor i Färentuna i Sverige.

Ud over de mange fine s/h fotos af agerende personer er bogen også illustreret med fotos af skibe og åsteder samt fx kort, samtidstryksager og skitser af vrag på havbunden.

Sidst men ikke mindst skal nævnes bogens historiske force i Knud Jakobsens solide forankring i Vestkysten og samtidens danske vinkel. Herigennem oplever læseren krigens vilkår og uvilkårlighed gennem skæbner, der står stærkt forklaret og ikke bare som fjerne personer.

Bogen er letlæst og spændende og vil tiltale alle søfarts- og søkrigshistorisk interesserede.

[Historie-online.dk, den 15. november 2023]

Forrige artikel
Se relaterede artikler
I ildlinjen
Genforeningen
Kejserens sidste luftskib