I familiens navn

Visninger: 187

Af Søren Peder Sørensen

Der er mere end 60.000 familieejede virksomheder i Danmark, som beskæftiger mere end 800.000 mennesker. Bogen handler om fem af disse familier, og det er spændende læsning.

Forfatteren Flemming Højbo er mangeårig erhvervs- og finansjournalist med speciale i dansk og nordisk erhvervsliv. Han er blandt andet forfatter til bogen ”Det sidste Kompagni – ØK´s storhed og fald” (1993). Som han selv skriver i forordet, så er denne bog ikke en erhvervsbog i traditionel forstand, men en bog, der i krønikeform fortæller om det, der driver nye generationer til at fortsætte, hvor de gamle slap.

Det første af kapitlerne handler om familien Hertz, den kendte juvelerbutik i Københavns indre by, som har været i familiens eje i seks generationer. I et andet kapitel kommer vi tæt på familien Lorenzen, Tingvejgård i Sønderjylland, hvor familien i mere end 300 år har arbejdet, boet og levet, midt i en kampzone mellem dansk og tysk. ”I medgang og modgang. Men altid en Lorenzen på gården.”

Bogen bringer os tæt på familien Ewers i Sønderborg, som gennem seks generationer har drevet en familievirksomhed, der voksede fra at være en lokal kornhandel til at være et af Danmarks største privatejede grovvareselskaber. Vi kommer indenfor hos familien Helm i Holstebro, der i otte generationer har drevet læderhandel. Og endelig møder vi familien Haustrup i Odense, hvor fjerde generation driver virksomheden videre, under navnet Plus Pack, der producerer bl.a. mademballage.

Det handler om generationskonflikter, slægtsopgør og menneskelige tragedier, men også om stolthed, respekt for familien og historien, robusthed og modet til at gå nye veje. Et gennemgående tema er far/søn-konflikter, når fædre har svært ved at give slip på deres livsværk og blander sig i tide og utide. Et andet fremhævet aspekt er kvindernes rolle, hvor forfatterens konklusion er, at deres betydning ofte er blevet forbigået og skjult i mændenes fortællinger om firmaet og familien.

Bogens fortællinger viser, at der ikke er langt fra succes til fiasko. Hvad der er opbygget gennem århundreder, kan smuldre på få år. Udtrykt med et kinesisk ordsprog: Rigdom overlever ikke tre generationer. Undtagelsen er et japansk tømrer- og snedkerfirma Kongo Gumi, der har overlevet siden år 578, gennem 40 generationer. Ved at bygge templer!

Flemming Højbo formår at give et alsidigt og fascinerende indblik i en ukendt verden og føre læseren ind bag facaden af familiernes ofte lukkede verden. Det gør han takket være interviews, hvor han får familierne til at fortælle, også om det, som gør ondt. Den bærer præg af en grundig research. Alt i alt er det en bog, der giver inspiration og indsigt i en krævende og ofte dramatisk liv med en familievirksomhed. Bogen kunne dog have været tjent med at blive trykt på et kraftigere papir, og billederne kunne have tålt en bedre og mere fremtrædende placering end bagerst i bogen.

[Historie-online.dk, den 16. april 2024]