Menu
Forrige artikel

Kvindernes moderne gennembrud

Kategori: Anmeldelser
Visninger: 210

 

Af Nina Damsgaard, Mag.art. i kunsthistorie

Bogen udgives i forbindelse med udstillingen af samme navn, der i efteråret 2024 vises på Den Hirschsprungske Samling og i foråret 2025 på Randers Kunstmuseum. Bogen er ikke et egentligt udstillingskatalog, men en vægtig bog i egen ret. Ud over kunsthistoriske afsnit indeholder bogen desuden tværfaglige artikler, der belyser, hvordan kvinderne reflekterede over og reagerede på tidens nybrud i deres kunst.

Kvindelige kunstneres plads i kunsthistorien og på deres samtids kunstscene har ofte været diskuteret og behandlet gennem den seneste snes år. I bogen opsummeres dette i en meget lang note, der udmærket kunne have været et selvstændigt afsnit.

Denne bog synliggør de kvindelige kunstnere i det sene 1800-tal. De var en del af den turbulente moderne tid og brød med tidens normer og forestillinger. De trådte frem på kunstscenen som en hel generation af kvindelige kunstnere. Denne pionergeneration havde mange paralleller til det moderne gennembrud indenfor litteraturen. som var blevet skudt i gang af kritikeren og forfatteren Georg Brandes i 1870erne. I bogen påvises, at de kvindelige gennembrudsmalere arbejdede med andre motiver end deres forgængere og ikke mindst forholdt sig anderledes til motiverne. De kvindelige kunstnere fortolkede, forhandlede, udfordrede, diskuterede og udviklede det moderne gennembrud. Deres kunstneriske arbejde i perioden 1880-1910 var med til at gøre kunsten moderne, konkluderer bogens to hovedforfattere.

Bogen er inddelt i afsnit om forskellige motiver og motivbehandlinger. Hvert afsnit indledes med en introduktion, der sporer læseren ind på afkodningen af de mange efterfølgende afbildninger af kunstværker Eksempelvis de portrætterede kvinders selvsikre, kampklare attituder, planter med stikkende torne i blomstermotiver. Hvert afsnit afsluttes af en grundig konkluderende kunsthistorisk tekst.

Bogen afrundes af 23 kunstner-biografier. De enkelte kunstnere får en fyldig omtale af uddannelse, netværk og indbyrdes relationer samt præcis karakteristik af det kunstneriske arbejde, ligesom portrætterne indeholder et konkret portræt i form af et foto af den pågældende kunstnerinde.

Som bogens titel angiver er dens fokus de kvindelige kunstnere i slutningen af 1800-tallet, men bogen er det til dato mest grundige og opsamlende værk om kvindelige kunstnere som sådan, Bogen er et godt udgangspunkt for det videre kunsthistoriske arbejde med emnet. Den vægtige tekst med nye tilgange til stoffet kan sikkert give inspiration til arbejde også med nyere kvindelige kunstnere og deres særlige tilgang til motiver og motivbehandling.

[Historie-online.dk, den 25. september 2024]

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Sigurd Swane
Danmarks dejligste haver. En lystvandring
Gennembrud