Fanø krigssejlere

Visninger: 274

Af Ulla Weishaupt

Marinehistorie har i mange år været en af mine interesser,og der er udgivet mange fine bøger om skibe og deres besætninger gennem tiden, men en del af historien, man ikke hører så meget om, er krigssejlerne. En årsag er at mange af de mænd, der overlevede, var så traumatiserede af deres oplevelser, at de sjældent talte om det kapitel i deres liv. Derfor er Peter Willumsens bog et vigtigt bidrag til et mørkt kapitel i søfartens historie.

Bogen indledes med en generel beretning om krigen på havet og danske sømænd under anden verdenskrig, for herefter at gå i dybden med de krigssejlere der stammede fra Fanø. Det er lykkedes Peter Willumsen at indsamle beretninger om 30 af Fanøs krigssejlere, herunder seks mand der desværre omkom under krigen. Jeg vil ikke gå i dybden med bogens indhold, da jeg synes, det skal overlades til læseren at få det fulde udbytte af bog. Jeg kan kun sige, at jeg har været meget berørt over det jeg har læst.

Det er en velskrevet og interessant bog med masser af illustrationer af såvel dokumenter, skibe, besætninger og de enkelte søfolk. Dokumentation der understøtter teksten og fremmer forståelsen for de vilkår krigssejlene levede under.

Bogen slutter med henvisninger til referencer og yderligere læsning.

Det er en bog jeg varmt kan anbefale til alle der interesserer sig maritim historie og/eller Fanøs sømænd. Så jeg vil give den fem ud af fem stjerner.

Foreningen Fanø Atlantvolden er en yderst aktiv lokalforening på Fanø, som gør et stort arbejde for at formidle viden om Atlantvolden, som er den forsvarslinje der i henhold til tysk propaganda strakte sig fra Norge til Spanien og var uigennemtrængelig. En sandhed med modifikationer, der var tale om en række befæstninger bemandet med soldater, der ikke var egnet til fronttjeneste.

På Fanø er det bunkeren i Nordby, der danner rammen om foreningen, der ud over at drive museum også har udgivet flere bøger, bl.a. Fanø under besættelsen 1940 - 1945, Fanø i Atlantvolden - Fanø under den 2. Verdenskrig og nu i anledning af foreningens 25 års jubilæum Fanø Krigssejlere - Fanøsømænd under anden verdenskrig.

Vil man vide mere om foreningen kan jeg anbefale deres hjemmeside www.fia.dk

[Historie-online.dk, den 10. april 2024]