Vogteren af det 7. segl

Visninger: 2295

Af Anders Ellegaard

Nogle historiske romaner er skrevet med mindre eller større baggrund i fakta, medens andre er fri fantasi. Denne roman er baseret på nogle fakta, som her meget kort skal nævnes.

Kong Valdemar Atterdag (1321-1375) var konge i perioden 1340-1375. - Han var blandt andet i opposition til og i krig med Hanseaterne og svenskerne. - I 1368 flygtede han fra Danmark og opholdt sig ved det tyske kejserhof. Under dette ophold besøgte han paverne i Rom og i Avignon og fik det pavelige ordenstegn ”Den Gyldne Rose”. Han besøgte den hellige grav i Jerusalem og blev ridder af ”Den Hellige Grav”. - Valdemars bror, Otto (1312-ca. 1350), var hertug af Estland og Lolland. - Rungholt var en driftig handelsby, som d. 16. januar 1362 blev ramt af en voldsom storm. ”Den store mandedrukning”. Ca. 7.600 mennesker druknede og byen forsvandt fuldstændig på én nat. Arkæologer har efter storme og ændrede strømforhold fundet flere rester fra byen, men da den nu ligger i Vadehavet, er det forbudt at grave dér. - Antioch er en by i den sydligste provins i Tyrkiet nær grænsen til Syrien. Den kaldes for ”Kristendommens vugge” og spiller en stor rolle i romanen. Byen hedder i dag Antakya. - Og med disse fakta tager forfatterens fantasi fat.

Hovedpersonerne er to piger, danske Margrete og assyriske Maria, som redder livet under stormfloden ved at søge tilflugt i en højtliggende kirke. Da paven (Innocens d. 6.) i Avignon hører dette, kalder han det et mirakel og siger, at de to må være hellige jomfruer - nonner. Miraklet har ladet vente på sig siden det første korstog, og paven har en plan liggende klar, medens den venter på et nyt mirakel. - Et stort anlagt religiøst og, diplomatisk magtspil går i gang, for nu er miraklet jo sket, og de to hellige jonfruer er beviset på det. I følge planen skal nogle relikvier, som befinder sig i forskellige hovedstæder samles ind. - Da paven dør, bliver han afløst af Urban d. 5., som overtager Innocens’ plan. Margrete og Maria skal ved kirkelige handlinger og udadtil optræde som nonner, meeen … de sniger sig tit uden for klostrene, hvor de bor. De spionerer mod mulige fjender eller deltager i det vilde liv, som leves i de byer, de kommer til. De både drikker meget og ...

Kong Valdemar får af paven til opgave, at foretage en rejse til forskellige store byer og katedraler for at indsamle syv hellige relikvier, som skal samles for at kunne gennemføre pavens plan. Til denne opgave får han følgeskab af sin bror Otto og de to piger. Til at overbevise biskopperne om miraklet og til at overlevere relikvierne skal de to piger – hellige jomfruer – fremvises som bevis på miraklet; klædt ud som hvide nonner.

En meget stor del af bogen handler om lange rejser ad forskellige floder, men også rejser til fods eller til hest over forskellige bjerge i al slags vejr. Undervejs møder de to piger mange forskellige mennesker og oplever mange forskellige farlige, ubehagelige eller dejlige ting: pest, social uro, naturkatastrofer, udmattende rejser, erotik og kærlighed. - En middelalderlig road movie. - Forfatteren har haft en ekspert (!) med speciale i middelalderen til at bidrage med gode råd og gøre romanen historisk korrekt.

Bogens titel henviser til Johannes` åbenbaring (Apokalypsen), som er den sidste bog i Det Nye Testamente. Den handler om kampen mellem Gud og Satan og slutter med Armageddon / dommedag, som er det 7. segl. I bogen er den ene af pigerne det 7. segls vogter. -  Hvad det ender med? Slutningen er hæsblæsende, men læs den selv!

Pressemeddelelsens omtale af forfatterens arbejde med bogen nævner hans rejser og hans ønske om at forbinde fakta med en spændende historie. Forfatteren har fra starten tænkt på filmatisering af bogen. Det billedlige har derfor spillet en vigtig rolle: påklædning, lyde, smag og lugte. Hvert kapitel slutter med en optakt til den videre handling lige som tv-serier. Det må være derfor, at der forekommer mange regi-bemærkninger som for eksempel: ...nikkede ivrigt...med lav stemme...med alvorlige øjne...spurgte forundret...og mange, mange flere.

I pressemeddelelsen nævnes nogle af forfatterens litterære forbilleder, blandt andet Hemingway, som blandt andet var kendt for sin ordknappe stil. Denne bogs forfatter stil er ikke den samme, men med ønske om filmatisering kan det vel ikke forventes.

Det er ikke verdenslitteratur, men en lang og spændende road movie i middelalderens Europa.

[Historie-online.dk, den 3. august 2022]