Menu

Undervisning i Holocaust

Kategori: HistorieLab
Visninger: 311

 

Holocaust er nu en del af historiekanonen.

Det er dermed obligatorisk at undervise i dette emne som en del af regeringens handlingsplan mod antisemitisme, der blev præsenteret i januar 2022.

Holocaust og andre folkedrab er forbrydelser mod menneskeheden, hvis grusomme natur kan være svær for elever at forstå og håndtere.

Kræver det ekstra omtanke som lærer at undervise i folkedrab?

Svaret er ja.

Det er absolut vigtigt for historielærere at nærme sig undervisningen i emner som Holocaust og andre folkedrab med stor omtanke, ikke bare af hensyn til eleverne, men også af hensyn til dem, der var ofrer for forbrydelserne. Det er afgørende, at eleverne bliver opmærksomme på den menneskelige dimension af disse tragedier. Hvordan portrætteres ofrene og hvad er det for menneskelige vilkår og traumer, eleverne ser og læser om?

Svært at arbejde med viden af voldsom karakter
Hildegunn Juulsgaard Johannesen har forfattet en artikel baseret på en undersøgelse af undervisning i Holocaust og andre folkedrab i 8. og 9. klasse, som hun udførte som en del af sin ph.d.-afhandling. Min undersøgelse viste, at det kan være svært for elever at arbejde med viden af en voldsom og grusom karakter. I artiklen introduceres derfor et relativt ukendt forskningsfelt i Danmark, kaldet “Difficult Knowledge”, som handler om de psykologiske processer, der opstår, når vi støder på (historisk) viden, der rører og provokerer os og overstiger det, vi er villige og i stand til at forstå eller kapere.

Hvordan håndterer vi elevernes emotionelle reaktioner, når de går fra det første chok til at kunne reflektere? Hvordan kan vi undervise ud fra etiske overvejelser, når undervisningen omhandler Holocaust og andre folkedrab, og hvordan kan vi gøre det på en hensynsfuld måde? Hvad får vi fagligt og menneskeligt ud af det?

Artiklen argumenterer for, at undervisning ud fra etiske overvejelser i forhold til eleverne og stoffet er nøglen til at sikre, at eleverne ikke kun lærer om Holocaust og andre folkedrab, men at vi som lærere også er opmærksomme på, hvilken historiebevidsthed vi ønsker at udvikle hos eleverne. Dette er nogle af de spørgsmål og overvejelser, artiklen rejser og forsøger at besvare.

Hent RADAR-artiklen her

Hildegunn Juulsgaard Johannesen, Lektor og ph.d., Institut for skole, UC SYD

[Historie-online.dk, den 4. juni 2024]
 

Se relaterede artikler
RADAR: Historiebrug
Nationens og historiens grænser – grænser og national identitet i historieundervisningen
Historie – didaktik, dannelse og bevidsthed