Sabotøren

Visninger: 2816

Af Martha Marie Wagner

14-årige Karl Christian bor i skoven med sin familie et sted i Nordjylland. Tidspunktet er 1945, de sidste måneder før 2. verdenskrigs afslutning. En aften hører de en benzindreven bil køre forbi huset og frygter, at det er tyskere. Karl Christian bliver nysgerrig, i stedet for at gå til præst den næste morgen, følger han bilsporene ud i skoven. Her finder han en hårdt såret mand, og dermed bliver bogens handling sat i gang. Manden ”Lauge” beder om hjælp, han er efter sigende på flugt efter et opgør med Hipoerne i Randers. Han giver sig ud som frihedskæmper og sabotør.

Gennem bogen er ”Lauges” identitet uklar, der bliver hele tiden stillet spørgsmålstegn ved hvor hans sympati ligger, bl.a. af den lokale modstandsgruppe. Karl Christian må overveje, hvem han kan stole på i lokalsamfundet samtidig bliver han venner med manden, hvilket svækker hans dømmekraft meget. Der er flettet to kærlighedshistorier ind i handlingen, Karl Christians forhold til klassekammeraten Kamma og Lauges til kæresten Ane, der sidder tilbage i København. Handlingen afslutter med et flugtdrama, hvor alle roller falder på plads. Mere kan ikke afsløres, for så er bogen ikke værd at læse.

Handlingen taber pusten flere gange undervejs, da der bliver lagt op til drama der aldrig sker, hvilket er lidt skuffende. De to kærlighedshistorier er for drengens vedkommende lidt for voksent og urealistisk, for sabotøren giver det ekstra krydderi til historien. Alligevel er bogen svær at lægge fra sig, for man vil gerne vide, hvad der sker videre. Selve bogen er interessant, fordi den viser hvordan nogle folk skifter holdning fra at være tyskervenlige til det modsatte, gennem krigens forløb i en lille dansk flække. Man ser også hvilket mod, der skal til for at kæmpe i mod tyskerne