Verden i opbrud

Visninger: 3638

Af Poul Porskær Poulsen, historie-online.dk

Da Hans Gregersens bog om 1920’erne udkom i 2019, skrev denne anmelder, at det var meget underholdende at få et årti gennemgået år for år, begivenhed for begivenhed, person for person. Den samme kan i høj grad siges om det andet bind, som netop er udkommet, det om 1930’erne.

”Verden i opbrud” tager sin begyndelse ved det store krak og følger så årtiet op til udbruddet af 2. verdenskrig i 1939. Som i det første bind bevæger vi os rundt i verden, måske nok allermest i Tyskland og USA, og vi hører om forskellige centrale politiske og kulturelle personligheder, hvoraf nogle går igen fra 20’er-bindet. Det være sig Ernest Hemingway, der ikke bor i Paris længere, men går på storvildtjagt, bor på Cuba og i Florida – og i øvrigt har stor succes som forfatter. Det samme kan siges om en anden gennemgående person, Karen Blixen, der efter at være vendt hjem fra Afrika finder ud af, at hun skal skrive. Under pseudonymet Isak Dinesen får hun stor succes med ”Seven Gothic Tales” og dermed er hendes forfatterkarriere for alvor sat i gang. I USA bliver Franklin D. Roosevelt præsident og indleder det omfattende arbejde med at gøre landet i stand til at komme over depressionen. Mussolini råder i Italien og kaster sig over små stater som Abessinien og Albanien. I Sovjetunionen slår Stalin hårdt ned på alt, hvad han opfatter som opposition. Flyverhelten Charles Lindbergh, hvis lille søn bliver kidnappet og dræbt, følger vi også gennem årtiet, hvor han er nødt til at flytte til Europa og møde det nazistiske regime. Og i Spanien raser gennem tre år den blodige borgerkrig, som ender med, at Franco kan sætte sig på magten som den tredje store diktator i Europa. Han holdt i øvrigt meget længere end de to andre.

Og så er der naturligvis udviklingen i Tyskland, hvor Adolf Hitler vinder magten efter at være blevet valgt på nærmest demokratisk vis. Det demokratiske fået en kort levetid! Jødeforfølgelse, bogbrændinger, kz-lejre, osv. Indlemmelsen af Østrig og Tjekkoslovakiet frem til overfaldet på Polen, der udløser 2. verdenskrig.

I Danmark er det i høj grad Staunings årti – han er den store samlende figur på statsministerposten i hele årtiet. Men der fortælles også om Asta Nielsen, den nye frække malerkunst, de danske nazister, biograferne, sporten og meget mere. Det er håbløst at referere yderligere. Så mange beretninger, begivenheder og personligheder er kommet med i denne krønike om et dramatisk og spændende årti. Ja, hele mellemkrigsperioden er det værd at beskæftige sig med, og det kan man gøre her i den velskrevne bog, som man nærmest flyver igennem. De to mellemkrigs-bøger får hermed de bedste anbefalinger.

Se anmeldelsen af bogen om 20'erne her

[Historie-online.dk, den 7. oktober 2020]