Alverdens vikinger

Visninger: 4957

Af Anders Ellegaard, cand. jur.

Jim Lyngvild er en populær mand, hvis antallet af følgere på Facebook (156.000 ifølge dagspressen) er en målestok for det. Han er kendt som realitystjerne, forfatter, fotograf og asatroende. Og han bor på Sydfyn i en vikingeborg bygget af træ.

I 2018 designede Jim Lyngvild en ny vikingeudstilling på Nationalmuseet. Med sin nye iscenesættelse af vikingetiden og de store fotografier af tænkte vikinger var det en udstilling, som i høj grad delte vandene mellem fiktion eller fakta, men der er ingen tvivl om, at udstillingen var en succes, hvis man ser på antallet af besøgende. Den nye direktør for museet, Rane Willerslev, må have glædet sig.

Bogen, som har undertitlen ”Dragt, Magt og Pragt,” kan ses som en fortsættelse af udstillingen. Bogen indeholder 83 fotografier af konger og dronninger fra vikingetiden i Danmark, Norge, Sverige, Gardarriget (Rusland) og England. Man må indrømme, at det er nogle flotte fotografier af smukke, renskurede mennesker (mest unge) i flotte, farverige klæder. Fotografierne fylder hele højre side af et opslag, medens venstre side har en beskrivelse af den afbildede person med omtrentligt fødselsår, herkomst, bedrifter med videre. Teksterne er skrevet af stud. mag. Mads Kildegaard Nielsen. Desuden er der en kommentar til personens dragt og eventuelle udstyr.

Af Jim Lyngvilds introduktion fremgår det, at han er helt bevidst om, at han designer en fortid, som den kunne have set ud, og at det ikke nødvendigvis er historisk eller arkæologisk korrekt. Nogle gange er dragt eller udstyr fra forskellige tidsaldre, men ting kan være gået i arv, eller der er ikke gjort fund, som viser udbredelse eller anvendelse over tid. Introduktionen omhandler forfængelighed, international inspiration, stilarter og portræteksempler (tøj og udstyr).

Den næste del af bogen, som er stillet til rådighed af Nationalmuseet, omhandler vikingetidens verden: samfund, rejser, forskellige mennesker, religion med mere.

Bogens konger og dronninger er beskrevet land for land: Danmark, Norge, Sverige, Gardarriget og England. Ved hvert land er der en kort beskrivelse af dets historie og særlige stil. Denne hoveddel af bogen er på 188 sider med meget flotte fotografier og gode beskrivelser.

Efter de mange fotografier og beskrivelser af konger og dronninger har bogen 10 sider med fotografier af forskellige metalgenstande fra vikingetiden, som er fundet forskellige steder i Danmark, tillige med korte beskrivelser af de enkelte ting. - Endelig er der en takke- og litteraturliste.

Bogen er trykt i stort format, på godt papir, med tydelig tekst og fantastisk flotte og tydelige fotografier i meget fine farver.

Hvad enten man holder sig for næsen eller overgiver sig til Jim Lyngvilds design og fantasi, må man medgive, at det er en meget flot bog.

[Historie-online.dk, den 7. juli 2020]