Menu

Danmark før og nu fra skyen

Kategori: Anmeldelser
Visninger: 137

 

Vores Danmark har ændret sig markant gennem det seneste århundrede fra landbrug til et land, hvor der også er plads til højteknologisk industri, byudvikling, infrastruktur og meget mere. Gamle billeder fra arkiver er endnu engang blevet fotograferet fra flyvemaskine. Med et sikkert blik og grundig planlægning har forfatterne fundet samme vinkler og fotograferet de samme motiver - forskellen fra dengang til i dag er stor

Af Michael Koch

Det er både sjovt og dejligt at flyve. Det er sikkert endnu sjovere at flyve over skønne Danmark og finde de rette vinkler og tage utallige billeder til denne bog, uagtet at det må have været en meget stor opgave. Det har med sikkerhed kostet mange flyvetimer, megen planlægning og sikkert også genfotografering, fordi det ikke lige var helt som forfatterne ville have det.

Landet udvikler sig, og byer som Esbjerg og Herning fandtes ikke for 120 år siden, men da første flyvning fandt sted i 1903, er der en naturlig begrænsning for, hvor langt tilbage der kan findes luftfotos taget fra fly. Når man flyver over Aarhus, er det tydeligt at se, hvor meget Aarhus Ø fylder. Det er det samme i København, som er vokset ud i Sundet. Al den overskudsjord, der kom frem ved Metrobyggeriet i København, er blevet til by. Det er jo historisk, for Christianshavn, Børsgade, Gammelholm, Nyholm og alt det, vi kender som det ældste København, er blevet skabt ved at inddæmme og fylde jord på.

Nordhavnen er ændret fra tung industri til nybyggeri

Nord for København er der kommet nye byer til. Hillerød, Trørød, Birkerød, Allerød, Bregnerød og flere andre er blevet til ved at rydde krat og skov. Heraf “rød” som betyder rydning. Gennem tiden er der foretaget mange meget forkerte og voldsomme indgreb i naturen. Søer er fyldt op, vandhuller er sløjfet, vandløb er rettet ud, eksempelvis da Skjern å lignede en motorvej gennem landskabet. Meget er rettet op igen, og i bogen kan man læse, at laksen igen er kommet tilbage i Skjern å, som nu igen slynger sig gennem landskabet.

Dengang vi fik jernbanen til landet, opstod der naturligt nye stationsbyer. De byer blomstrede op, for det gav god mening at både bo og have virksomheder tæt på banen. Jernbanehotellet, kroen og stationsbygningerne blev fast inventar. Tænk sig, der var en stationsforstander, et billetkontor og et sted, hvor rejsende kunne få hjælp til at planlægge rejsen. Alt det er på retur, og i stedet kan industri og store lagre ligge udenfor bymidten, ligesom banen har mistet sit midtpunkt i byerne. Det ses på billederne i bogen hvorfor. Motorveje og resten af vejnettet er udviklet som tæt og praktisk spindelvæv gennem landskabet.

Islands Brygge er ikke til at kende fra det gamle billede med sojakagefabrikken til det nye med imponerende boligområder

Parcelhuset kom også til, og i store klynger kan huse og grønne områder ses på billederne af byer. Skoler kom til ligesom centre med indkøb, sportsfaciliteter, svømmehaller og meget mere. Refshaleøen, som var tung industri med skibsværftet i centrum, er i dag ændret fuldkommen til kultur, spisesteder og græsrodskultur. Det gamle Carlsberg i Valby er blevet til en helt ny bydel med boliger og høje huse. En imponerende ændring fra produktion til boliger.

Det er også imponerende at se, hvordan vores moderne samfund evner at istandsætte og bevare byer, haver, huse og meget andet. Et eksempel herpå er hele området omkring Amalienborg i det centrale København. I stedet for grimme gamle pakhuse ligger nu Amaliehaven og overfor det flotte operahus. Husene i kvarteret ses tydeligt istandsatte til meget høj standard. Området ved Nationalbanken er det samme. Den nye nationalbank ligger omgivet af flotte huse, men det giver et stik at se Børsen på billederne.

Ikke altid er der kommet nyt til. Noget er forsvundet, som her Bellevue Strandhotel

Mange steder ses de meget smukke arkitektoniske bygninger og højhuse. Imponerende, hvad der bliver tegnet, og hvad der kan lade sig gøre at bygge. Et eksempel er det store slagteri i Randers, som i dag er uigenkendeligt. Læseren kan blive ved i timevis med at studere denne bog. Side efter side kan man lade sig betage, sammenligne og se efter detaljer. Denne bog er et rigtig godt bekendtskab.

[Historie-online.dk, den 9. december 2025]

Se relaterede artikler
Historien om Danmark 2
Grejsdalen
Forladt – fortællinger fra 20 ubeboede øer