På Djævelens tilskyndelse

Visninger: 2488

Af Birthe Korsbæk

Bogens titel er et citat fra Roskildekrøniken om mordet på Knud Lavard i Haraldsted skov i 1131. Et mord, der førte til længerevarende borgerkrig om kongemagten i Danmark.

Forfatteren beskriver og tolker de begivenheder, der gik forud for dette drab og begivenhederne efter drabet.

Det er interessant, at Martin Petersen forestiller sig, hvordan livet ved datidens hof har udspillet sig: Hvor meget det betød at have en tronarving klar – og hvordan forholdet mellem kvinder og mænd i har været i Middelalderen. Hvordan tvangsægteskaber kunne fungere og udvikle sig - og hvilke forskellige værdinormer kvinder og mænd havde. Det er altså en historisk roman med masser af historiske facts om bl.a. middelalderlige æresbegreber, arrangerede ægteskaber, intriger ved hoffet m. m.

Kong Niels (1104 til 1132) og hans dronning Margrethe fik arrangeret kronprins Magnus´ ægteskab med en polsk prinsesse på bare 11 år. Richiza bliver således dansk kronprinsesse i1127. Hun bliver sendt til hoffet i Ribe, hvor hun ingen kender, og hvor hun ikke kan sproget. Hårde vilkår, men vel ikke usædvanligt for fyrstelige pigebørn på den tid. Richiza vokser til og falder til ved det danske hof. Hun føder Magnus to sønner, hvilket er vigtigt, for nu er arvefølgen er sikret!

Men da kronprins Magnus " På Djævelens tilskyndelse" myrder sin fætter Knud Lavard i Haraldsted skov, begynder en blodig borgerkrig, der vælter alle planer. En krig om kongemagten i Danmark.

Vi læser om sjællændernes reaktion på mordet på Knud Lavard og den gamle konges anstrengelser for at "redde kastanierne ud af ilden". Vi er med til det efterfølgende retterting i Ringsted, hvor der fældes dom, og dommen eksekveres.

Videre hører vi om Slaget ved Fodevig, der blev en dansk katastrofe. Og mordet på kong Niels. Til slut om den bitre ende for romanens hovedpersoner.

Det spændende ved romanen er vel ikke historiens gang, som i forvejen er kendt. Det, der fanger læseren er, at forfatteren har evne til at give disse personer "kød og blod" på godt og ondt, så vi føler med dem, ængstes med dem, græder med dem og glæder os med dem. Heri består forskellen mellem at læse en velskrevet historisk roman og en historiebog.

Spændingen i Kongsgården før det sidste store drama: Det endelige, afgørende slag bygges op på en åndeløst spændende måde. Flot tænkt af forfatteren!

Konklusion: Et absolut læseværdigt og interessant faktionsværk på 414 sider.